سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 در بیان امیرالمومنین/ دلیل توبیخ کمیل از سوی علی(ع)

مهدوی ارفع گفت: امیرالمومنین(ع) در 241 خطبه نهج‌البلاغه یا خطبه‌های نماز جمعه، هیچ‌گاه نام مدیری را نبرده و تمام توبیخ‌ها را در نامه‌های مُهر شده به آنان ابلاغ می‌کرده است. اگر کار از کار می‌گذشت، او را عزل می‌کرد.

3 عامل اغتشاش جامعه در بیان امیرالمومنین/ دلیل توبیخ کمیل از سوی علی(ع)

خبرگزاری فارس ـ گروه مسجد و هیأت ـ امیرحسین کسائی: حجت‌الاسلام حمیدرضا مهدوی‌ارفع از اساتید حوزه و دانشگاه، سالیانی است که با سفر به شهرهای مختلف کشور پویش بزرگی را با عنوان «نهضت جهانی نهج‌البلاغه‌خوانی» با هدف ترویج نگاه حضرت امیرالمومنین(ع) آغاز کرده است. بخشی از سخنان وی در یکی از همین سخنرانی‌ها در فضای شبکه‌های اجتماعی بازتاب وسیعی پیدا کرد. کلیپ کوتاهی که در آن حجت‌الاسلام مهدوی ارفع بدون اشاره به جریان‌های داعیه‌دار عدالتخواهی در کشور، عملکرد مدعیان عدالت در دوران حیات امیرالمومنین و نحوه برخورد با ایشان را بررسی کرده‌اند. سخنانی که عده‌ای آن را پسندیدند و تأیید کردند اما عده‌ای از فعالان عدالت‌خواهی در کشور به نقد و مقالبه با آن پرداختند. 

بخش‌هایی از سخنرانی حجت‌الاسلام مهدوی ارفع درباره عدالتخوهان در زمان حضرت امیر

در گفت‌وگویی مفصل با او که در حاشیه یک مراسم نهج‌البلاغه‌خوانی در حسینیه‌ای در خیابان ایران در شهر تهران برگزار شد، موضوعات و مباحثی  از جمله تقدم و تاخر عدالت بر ولایت، حدود و ثغور مطالبه‌گری، تفاوت عدالت‌خواهی با افشاگری و ...  در بیان و رفتار امیرالمومنین(ع) را بررسی کردیم. این گفتگو پیش از شهادت سردار قاسم سلیمانی انجام شد که به دلیل شرایط و فضای ملتهب آن روزها با تاخیر منتشر شده است.

حفظ نظام از مصادیق عدالت که هیچ از مولفه‌های عبادی هم برتر است

عدالت در مفاهیم اسلامی به ویژه روایات امیرالمومنین(ع) دارای چه جایگاهی و معنایی است؟

امیرالمومنین(ع) در تعریف عدل و عدالت می‌فرمایند: قرار دادن هرچیزی در جایگاه و موضع شایسته خود که در این صورت خود به خود ظلم، این‌گونه معنا می‌‌شود که حق را از صاحب حق بگیریم و به  غیرحق چیزی را به دیگران دهیم. امیرالمومنین(ع) هدف و تلاش خود را در دوران حکومت، گسترش حق قرار دادند. در روایتی داریم که ابن عباس می‌گوید وارد خیمه جنگی ایشان شدم و دیدم کفش‌های پاره خود را وصله می‌زنند، به ایشان گفتم کفش را دور بیندازید! این‌قدر وصله به آن کفش زده شده است که دیگر جای وصله ندارد. ایشان از من پرسید: فلانی این کفش چقدر ارزش دارد؟ گفتم ارزشی ندارد و کسی او را نمی‌خرد و ایشان فرمودند: به خدا قسم حکومت بر شما از این کفش پاره برای من ارزشش کمتر است، مگر آن‌که به واسطه قدرتی که در اختیار دارم، بتوانم حق مظلوم را از ظالم بگیرم و عدالت را برقرار کنم.

اگر حکومتی تشکیل شود و دغدغه عدالت‌گستری نداشته باشد، آن حکومت باطل است اما مسئله در عمل است که بسیار پیچیده می‌شود. زمانی که گفته شود، «عدالت در اجتماع، کشور و جامعه‌ای گسترده نمی‌شود، مگر آن‌که حکومت در اختیار صاحبان حق باشد» بنابراین حکومت را مقدمه‌ای لازم برای برقراری عدالت دانسته‌ایم. اما اگر حکومت با همین هدف و شعارها اشاره شده شکل گرفت اما در مواردی تعارض میان مصداقی از عدالت و حفظ نظام ایجاد شد، تعیین اولویت، بسیار سخت است!

آیا ما باید بر یک مصداق از عدالت پافشاری کنیم؟ ولو اینکه پایه‌های نظام که می‌تواند آرام آرام گسترش یابد و تمامی جهان را مملو از عدالت کند، سست شود؟ یا اینکه یک مصداق عدالت را برای همیشه رها کنیم و اصل این درخت را که ثمره آن ایجاد جهانی عدالت است، از ریشه نکنیم و حفظ کنیم؟ این تشخیص کار ساده‌ای نیست! زیرا عدالت به قدری مفهوم فطری درشت، اساسی، حسی و جذابی است که در مقابل آن حکومت و مصالح آن تحقیر می‌شود.

تفکیکی که برای انسان‌های ضعیف جامعه مقدور نیست

انسان‌های متوسط به پایین، زمانی که دو چیز بزرگ در برابر آن‌ها قرار می‌گیرد، نمی‌توانند تفکیک کنند و یکی را کوچک می‌کنند. به طور مثال برخی از عوام برای اینکه امیرالمومنین(ع) را بزرگ کنند، پیامبر(ص) را کوچک می‌کنند، در حالی که این دو یکی هستند. مهمترین مسئله در اسلام درباره عدالت، آن زمانی است که تزاحم  میان اجرای مصداقی از عدالت با حفظ نظام ایجاد می‌شود، در این چنین مواردی، مکتب می‌گوید مصداقی از عدالت که جای خود را دارد، اگر خود عبادت که امر خداست و بالاترین مولفه آن نماز است هم مطرح باشد، باز هم حفظ نظام واجب‌تر است. بیان دلیلش هم به لحاظ منطقی سخت است اما من به درخت و میوه تشبیه می‌کنم، ممکن است، درختی یک سال به دلیل هر شرایطی میوه ندهد، به این دلیل باید درخت را از ریشه کند؟ عدالت ثمره طبیعی درخت حکومت دینی و اسلامی است، حال اگر در جایی مصالح یا موانع، مانع شد تا این پیشبرد محقق شود، نباید درخت را از ریشه کند بلکه باید به حفظ نظام پرداخت.

درخواست‌های امیرالمومنین(ع) از مردم در ابتدای حکومت

باتوجه به اینکه حفظ نظام واجب‌تر است، نوع برخورد با فساد‌ها و اشتباهاتی که در حکومت رخ می‌دهد، باید چگونه باشد؟

اگر الگو را حکومت علوی قرار دهیم که الحمدلله این ادعا را در حکومت داریم، دارای اصولی است که بیانگر نحوه مواجه امیرالمومنین(ع) با رانت، فساد و ... مخصوصاً در درون حکومت است که متاسفانه این اصول توسط افرادی که موظف به تببین و برخی که موظف به عمل به آن هستند، نادیده گرفته می‌شود که امیدواریم این غفلت ناخاسته باشد.

زمانی که نزد من می‌آیید، بدون ترس سخن بگویید

اولین اصل آن است که خود حاکم و دستگاه حکومت باید مطالبه‌گر مبارزه با فساد باشد. امیرالمومنین(ع) که  معصوم است و مردم با اصرار خود با ایشان بیعت کردند، به محض اینکه حاکم می‌شود، چند نکته را به مردم اعلام می‌کند که شاید هضم آن، امروز برای هیچ‌کس ساده نباشد و آن‌ها چارچوب حکومت ایشان است. در حکومت، اولین نقد کننده خود ایشان است و اولین مطالبه‌گر عدالت و مبارزه‌گر با فساد هم خود ایشان است. ایشان زمانی که به حکومت می‌رسد، به مردم می‌فرماید: اولاً دوست دارم زمانی که پیش من می‌آیید و حرف می‌زنید مانند زمان حاکمان گذشته نباشد که با ترس صحبت می‌کردید و لکنت زبان نداشته باشید و حق را بگویید.

30 نامه‌ای امیرالمومنین در نقد عملکرد مسئولین نوشتند

دوماً دلم نمی‌خواهد از من تملق گویید. بدترین حالت برای کارگزاران آن است که مردم تصور کنند، آنان دوست دارند تملق آنان گفته شود. سوماً ایشان می‌فرمایند: حتی دوست ندارم کارهای خوبی که برای شما انجام دادم را بیان کنید. بعد ایشان سردمدار مطالبه از مسئولین می‌شود به‌طوری که 79 نامه در نهج‌البلاغه داریم که بیش از 30 مورد، آن‌ها نقد مستقیم عملکرد مسئولین است، یعنی همان افرادی که خود منصوب کرده اما رفتار آن‌ها را نقد می‌کند یعنی اولین رویکرد ایشان، مطالبه‌گری برای مبارزه با فساد توسط خود حکومت است . نباید اینگونه در ذهن مردم جا بیفتد که حکومت انتظار دارد در برابر هر ظلم و خرابی، ما سکوت کنیم؛ بلکه خود مسئولین باید پیش قدم شوند، به‌ویژه در نظام مقدس ما که برخی از جایگاه‌ها منصب اجرایی نیست که افراد نگران باشند که مگر می‌شود خودمان کار انجام دهیم و خود نیز نقد کنیم، جایگاه رهبر انقلاب، علما و ... این چنین است.

3 دلیل ایجاد اغتشاش در جامعه در بیان امیرالمومنین(ع) 

دومین نکته آن است که برای مبارزه با فساد باید از خواص شروع کرد. امیرالمومنین(ع) در نهج‌البلاغه می‌فرمایند: سه عامل اغتشاش در حکومت وجود دارد که هر سه مورد آن به مسئولین و خواص جامعه برمی‌گردد. اول سبک و سطح زندگی مسئولان است که امام علی(ع) در خطبه 209 می‌فرماید، زمانی که مسئولین از حد ضعفای جامعه بالاتر زندگی کنند، مردم طغیان خواهند کرد، زیرا اختلاف طبقاتی میان مردم با مردم قابل تحمل است اما میان مردم و مسئولین غیرقابل تحمل است. دومین عامل، آن است که الگوی مالیات با الگوی غیرمومنانه و غیر رحمانی محاسبه شود، به‌طورمثال در یک سال، تولیدکننده به هر دلیلی ضرر می‌کند و یا کشاورز به دلیل خشکسالی خسارت می‌بیند و محصول ندارد که حضرت امیر(ع) در نامه 53 به مالک اشتر می‌فرماید: باید پیش‌دستی کنی و در این مواقع این‌قدر مالیات را پایین آوری که زندگی‌اش با پارسال تفاوتی نکند و می‌فرماید: اگر چنین کردی، خسارت دولت نیست، بلکه سرمایه‌گذاری است و دو فایده دارد، اول اینکه به مردم اطمینان می‌دهی زیرا مردم احسان دولت را دیدند و اغتشاش نمی‌کنند و دوم اینکه این مردم به تو اعتماد می‌کنند و  اگر مشکلی رخ دهد، حمایت خواهند کرد.

سومین مورد از علل اغتشاش و شورش در دیدگاه امیرالمومنین ورود اطرافیان و خویشاوندان مسئولین به حوزه حکومت و کار اقتصادی است.در بخشی از نامه 53 ایشان می‌فرماید: بدانید که نزدیکان مسئولان خودخواه و چپاولگر هستند و در معاملات انصاف ندارد، ریشه ستمگری آنان را خشک کن و به هیچ از یک اطرافیانت زمینی واگذار نکن.

بنابراین اصلاح باید از ریشه که در حکومت است، انجام شود یعنی رانت باید از بین برود، شفاف‌سازی صورت گیرد و سازوکار قانونی طوری بنا نهاده شود تا بستگان مسئولین در دوران مسئولیت، حق دخالت و حضور در حکومت را نداشته باشند. گاه گفته می‌شود برخی از این نزدیکان لیاقت دارند و از حق خود محروم می‌شوند، عیبی ندارد! صد نفر ضرر کنند اما 80 میلیون نفر شبهه و اشکال برایشان ایجاد نمی‌شود.

مردم باید ناظر بر عملکرد مدیران انتخابی خود باشند

امیرالمومنین(ع) انتظار دارند مردم در نظارت همگانی بر عملکرد حکومت، نقش موثر داشته باشند و می‌فرمایند: کارگزاران اصلاح نمی‌شوند، مگر آن‌که رعیت(عموم مردم) اصلاح شوند. اصلاح رعیت به چه معناست؟ یعنی امروز که مردم رأی می‌دهند صحیح انتخاب کنند، مقام معظم رهبری در سال 94 خطاب به مردم می‌فرمایند، نتیجه رأی شما به خودتان برمی‌گردد، بنابراین مردم در انتخاب باید مسائل اساسی و اولویت‌دار را مشاهده کنند و به امور عادی نپردازند و ثانیاً در طول مسئولیت و مدیریت آن فرد نیز لحظه به لحظه روند مدیریت بر بیت‌المال، سیاست‌گذاری‌ها و اعمال کلان اون او را نظارت کنند و بدون تعارف و مسامحه مطالبه‌گری داشته باشند تا نهضت پاسخگویی در کشور ایجاد شود.

امیرالمومنین(ع) هیچ‌گاه در خطبه‌های عمومی مدیران را توبیخ نمی‌کرد!

امیرالمومنین(ع) به مالک اشتر می‌فرمایند: مراقب باش تا خدم و حشم حجاب میان تو و مردم نشوند و اجازه نده تا گزارش‌های مدیران تو را فریب دهد و باید فضا را بشکافی و خود از جامعه، گزارش بگیری، یعنی مسئول باید به دل مردم برود و گزارش بگیرد و حتی ایشان می‌فرماید: برای تمامی مدیران باید چند بازرس مخصوص داشته باشی و به قول امروزی‌ها به گزارش‌های کاغذی و آمارهای کیلویی! اکتفا نکنی. ایشان زمانی که یک فرماندارش با پول خود خانه‌ای خرید، او را بلافاصله احضار کرد، اطلاع دقیق و سریع ایشان ناشی از چه بود؟ ایشان افرادی را ناظر بر او داشت! حضرت به او فرمود: باخبر شدم خانه‌ای خریدی و 80 دینار پرداخت کردی، دو شاهد گرفته‌ای و سند زده‌ای و... شروع به توبیخ کردن می‌کنند که همه این‌ها در نامه 3 نهج‌البلاغه آمده است. برخوردی بالاتر از ایشان داریم که استاندار خوزستان که فرد خوبی هم بوده است با سرمایه‌داران غذا خورده بود. ایشان بلافاصله نامه نوشتند که شنیدم بر سر سفره سرمایه‌داری رفته‌ای که فقرا دعوت نبودند. البته باید بدانیم نظارت و مطالبه‌گری ذکر شده از سوی ایشان به معنای شکستن ابهت مدیران نیست و یا به معنای توهین و تخریب نیست. امیرالمومنین(ع) در 241 خطبه در نهج‌البلاغه آمده یا خطبه‌های نماز جمعه، هیچ‌گاه نام هیچ مدیری را نبرده است و تمامی توبیخ‌ها را در نامه‌های مهر شده به آنان ابلاغ می‌کردند و اگر کار از کار می‌گذشت، عزل می‌کردند.

هیچ‌کس حق ندارد، وحدت در جامعه را به تفرقه تبدیل کند




تاریخ : یکشنبه 98/10/29 | 9:35 عصر | نویسنده : مرتضی | نظر
3 عامل اغتشاش جامعه

بعد از انتشار کلیپی از سخنرانی شما در فضای مجازی که در آن به صورت غیرمستقیم به مقایسه دوران کنونی با دوران حضرت علی(ع) پرداختید، برخی از گروه‌های عدالت‌خواه از این قیاس و اینکه شما از ضرورت حمایت از نظام حتی در برابر برخی از روش‌های عدالت‌خواهی دم زدید، گلایه کردند و اعلام داشتند آن دوران، زمان امام معصوم(ع) بوده است و نباید قیاس کرد، پاسخ شما به این نقد چیست؟

برای آنکه نقد انجام شود، باید مبنای افراد مشخص شود، مبنای من براساس نکاتی از نهج‌البلاغه بود که هرچه به اصل و حاکمیت نظام ضربه بزند، حتی اگر امیرالمومنین(ع) هم باشی باید در برابر آن سکوت کنی. امیرالمومنین(ع) صریحاً فرموده‌اند بعد از اتفاق سقیفه، با خودم فکر کردم قیام کنم و جامعه را به هم بریزم و شرایط را به آنچه پیامبر(ص) فرمود، تغییر دهم و یا سکوت کنم در حالی که خیلی تلخ خواهد بود. بعد از اندیشه درست، به این نتیجه رسیدم که سکوت بهتر است. در جای دیگری می‌فرمایند تصور نکنید که سکوت من از روی ترس بود، سکوت من برای آن بود که از مواردی خبر داشتم که اگر آنان را به شما بگویم مانند تمام جامعه به لرزه خواهد افتاد.

ایشان می‌فرماید: تصور می‌کنید در این 25 سال سرشار از صبر حال خوبی داشتم؟! « فَصَبَرتُ، وفِی العَینِ قَذىً، وفِی الحَلقِ شَجاً؛ در حالى که خار در چشم و استخوان در گلو داشتم، صبر کردم» زیرا این صبر به نفع اسلام بود. اختلاف ما با این دوستان عدالت‌خواه، اختلاف مبنایی است؛ زیرا ما معتقدیم که اصل اول در نگاه حکیم در جامعه، وحدت است و مطلقاً هیچ‌کس حق ندارد، وحدت در جامعه را به تفرقه تبدیل کند. دشمن به این دلیل که به دنبال تفرقه است، از تمامی ابزارهای خود برای این امر استفاده می‌کند و ممکن است من به عنوان یک عدالت‌خواه اگر حواسم را جمع‌نکنم، در زمین دشمن بازی کنم و به اسم عدالت‌طلبی، تفرقه ایجاد کنم.

امیرالمومنین(ع) می‌فرماید: ای مردم، خداوند نه قبل از شما و نه بعد از شما، به هیچ ملتی موهبتی عطا نمی‌کند، مگر به شرط برخورداری از وحدت و ایشان به ابن عباس در خطبه 240 می‌فرمایند: به خدا قسم به قدری از عثمان حمایت کردم که ترسیدم گناه‌کار شوم و یا به ابوموسی اشعری نامه می‌نویسد که احدی به اندازه من، حریص به وحدت نیست.

فریبکاری  ابوسفیان برای عدالت‌خواهی بعد از سقیفه

در خطبه 5 نهج‌البلاغه آمده است، زمانی که سقیفه شکل گرفت، ابوسفیان تلاش می‌کند، از این واقعه سوءاستفاده کند و یک حزب‌اللهی آن زمان، به نام ابن عباس را که اتفاقاً یار و پسرعموی حضرت امیر(ع) است، با خود همراه کرده است و به در خانه ایشان آمده‌اند و اظهار کرده‌اند که ما همگی شاهد بودیم که پیامبر(ص) چند روز پیش تو را معرفی کرد، انصار و مهاجرین در حال چپاول حکومت هستند، چرا ساکت مانده‌ای؟! تو جلو بیفت تا ما لشکر را آماده کنیم. تصور کنید! ابوسفیان و این حرف‌ها؟! حضرت در خانه را می‌بندد و می‌فرمایند: بیچاره آن کسی که بخواهد میوه نارس را بچیند. یعنی ایشان به دلیل حفظ وحدت، حاضر نمی‌شود تا دستمایه تفرقه مردم شود. این مبنای مکتب ماست و اگر کسی به دنبال عدالت‌خواهی است، باید این مبنای روشن و صریح را بپذیرد.

نکته دوم آن است که یک خبط و خطای عمیق فکری و فرهنگی در جامعه یا کل اسلام در تفسیر تقدس به حق جایگاه اهل بیت(ع) رخ داده است؛ و آن اینکه مانع مقایسه آن بزرگواران با شرایط کنونی می‌شویم، بدون اینکه متوجه باشیم، اثر الگوگیری را از آنان گرفته‌ایم. معتقدیم نباید هیچ‌کس را با امیرالمومنین(ع) مقایسه کرد. البته این بیان را از امیرالمومنین(ع) در نهج‌البلاغه داریم که: « لا یُقاسُ بِآلِ مُحَمَّد (ص) مِنْ هذِهِ الاُمَّهٍ اَحَد ؛ احدی از این امت را با خاندان پیامبر(ص) مقایسه نکنید» اما این به معنای الگو نگرفتن نیست. در قرآن کریم پیرامون پیامبر(ص) آمده است که ایشان اسوه حسنه است. یعنی باید از ایشان الگو بگیریم. ما نگفتیم که رهبری و مسئولان نظام معصوم هستند و یا از ملکوت خبر می‌دهند. بلکه می‌گوییم در جایگاهی هستند که روزی امیرالمومنین(ع) نیز در آن جایگاه بوده است و آن جایگاه اداره و مدیریت حکومت اسلامی است. اگر این باشد باید نیمی از نهج‌البلاغه را حذف کرد. زیرا ایشان از یارانی که خود منصوب کرده‌اند، انتظار دارند همچون خودشان حکومت کنند. ایشان کمیل که از یاران خاص و ویژه‌شان بودند، توبیخ می‌کنند زیرا او را در جایی فرماندار کرده بود؛ اما به شهر دیگری برای مقابله با درگیری می‌رود و شهر محل حکومت خودش، تصرف می‌شود و حضرت او را توبیخ می‌کند که چرا در جای دیگری دخالت کردی و فرصتی به دشمن برای تصرف شهر دادی!

همیشه تصمیمات رهبر جامعه ناظر به یک اتفاق صرف در جامعه نیست

از طرف دیگر زمانی که موضوعی را تشبیه می‌کنیم، به این معنا نیست که در تمامی ویژگی‌ها شبیه هم هستند، زیرا در تشبیه یک وجه شبه کافی است. بنا داشتم این دو موضوع تاریخی را شباهت دهم که همواره تصمیمات مدیر جامعه در مقابل یک اتفاق، ساده نیست. بلکه اینقدر لایه‌های مختلف و متفاوت اتفاقات و فتنه‌ها برای رهبر انقلاب ترسیم می‌شود که اگر مانند یک شطرنج‌باز ماهر نباشد و چندین مرحله بعد یک اتفاق را پیش‌بینی نکند، نمی‌تواند در برابر آن اقدام کند. آن وقت هم که او می‌فهمد و اقدامی‌ می‌کند ما که متوجه نیستیم اعتراض می‌کنیم که فرضاً چرا علی(ع) به شورای شش نفره رفت، پس آن شورا را تائید کرد! یا چرا شرط به ظاهر ساده عبدالرحمن را نپذیرفت تا حدود 10 سال زودتر حاکم شود و جلوی انحراف پیش آمده در جامعه نبوی را بگیرد؟ چرا بعدش اعتراض نکرد؟ چرا در زمان شورش علیه عثمان، سکوت نکرد و دفاع کرد؟ این چرا ها برای این است که برخی تصور می‌کنند دعوا و بازی ساده است، در حالیکه رهبر باید تمام دسیسه‌ها و حرکات احتمالی دشمن را بخواند، تا حرکتی کند و مانع از رسیدن آنان به اهداف شومشان شود. ولو اینکه هزینه‌اش رسماً کاهش محبوبیت و اقبال مردم به رهبر جامعه باشد.

فتنه گرانی بنزین خطرناک‌تر از تمام فتنه‌های 40 ساله انقلاب بود?

عده‌ای از سر خیرخواهی و حزب‌اللهی‌گری گفتند رهبر انقلاب در ماجرای بنزین نباید ورود می‌کرد. چراکه مردم گرانی و ناکارآمدی ناشی از اقدام دولت را به پای رهبری خواهند نوشت. اما سوال این است: امیرالمومنین(ع) مگر برای محبوبیت کار می‌کرد؟ امام (ره) فرمود برای من مهم نیست در راه ادای تکلیف، حتی بعدها از من در تاریخ خوب نوشته شود یا بد، من به تکلیف عمل خواهم کرد. البته که اصلا محبوبیت امام(ره) و مقام معظم رهبری کم نشده است. حرف ما این است که به جای نگاه مقطعی و نقطه‌ای به موضوع، اجازه دهید شبهه برطرف شود، آن زمان خواهید دید عجب خطری برطرف شده است.معتقدم اتفاقی که به واسطه گرانی بنزین در حال رخ دادن بود، فتنه‌ای بالاتر از تمام فتنه‌های 40 ساله قبل بود. تصور کنید اگر رهبر انقلاب مانند امثال من کم دقت، موضع‌گیری می‌کردند، اولین قشری که احساس تکلیف می‌کرد تا در خیابان بیاید، حزب‌الهی‌ها بودند و کشور درگیر جنگ داخلی می‌شد. یکبار در دوره موسوم به اصلاحات، رهبر انقلاب در دیدار اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی با ایشان، در خصوص آقای مهاجرانی فرمودند: آقای وزیر ارشاد که امروز هم نیامده است و من از او ناراضی هستم. مردم انقلابی به محض شنیدن این سخن گلایه‌آمیز رهبر انقلاب ریختند در برابر وزارت ارشاد تا او را پایین بکشند. چرا که معتقد بودند به دلیل انتقاد نائب امام زمان(عج) از وی، دیگر صلاحیت تصدی مقام وزارت در جهوری اسلامی را ندارد.

حالا ممکن است برخی بگویند اساس اینگونه تطبیق غلط است، در صورتی که مهمترین وظیفه ما تطبیق شرایط حاکم با دوران حکومت امیرالمومنین(ع) است، دلیل نقلی و درون گفتمانی ما هم این جمله رهبری است که سال‌ها پیش فرمودند، شرایط کنونی ما مشابه دوران حکومت امیرالمومنین(ع) است. بنابراین باید آن دوران را بررسی و با تجربه آن اقدام کرد. توجه کنید که ما در دوران امیرالمومنین(ع) شاهد حکومت جبهه حق بودیم و در دوران دیگر ائمه(ع) حکومت در اختیار آنان نبود.

حفظ امنیت و جلوگیری از تضعیف حد و حدود مطالبه‌گری است

خودتان در ابتدای گفتگو گفتید که امام علی(ع) هم بر ضرورت مطالبه‌گری مردم از مسئولان حکومت تأکید داشتند، نحوه مطالبه‌گری مردم باید به چه صورت باشد؟ روند مطالبه‌گری مردم دارای حد و مرز و خطوط قرمز است؟

گاهی تلقی برخی این است که مطالبه‌گری حق مردم است و زمانی که آن را انجام نمی‌دهند از حق خود گذشته‌اند، در حالی که مطالبه‌گری تکلیف مردم است و نمی‌توانند از تکلیف خود گذشت کنند. در خصوص انتخابات نیز همین است. گاهی برخی می‌گویند رأی دادن حق من است، اما من نمی‌خواهم این‌بار رأی دهم، در حالی که رأی دادن تکلیف است. زیرا اگر فرد رأی ندهد، با عدم تاثیر خود ممکن است زمینه را برای حضور افراد ناصالح فراهم کند. بنابراین این فرد در انحراف احتمالی پیش آمده در جامعه مقصر است. اما از سوی دیگر همین مردم برای ادای تکلیف مهم خود یعنی مطالبه‌گری باید برای رعایت یک اولویت و ضرورت بالاتر از دو چیز مراقبت کنند. اول مراقبت از امنیت و آرامش کشور داشته باشند و دوم، سرسوزنی موجب تضعیف نظام نباشد، این موارد حد و حدود منطقی و خط قرمز عقلانی مطالبه‌گری است.

در کشور ما قانون‌های خوب بسیاری وجود دارد که برای بهبود وضع جامعه می‌توان تحقق همین قوانین را مطالبه کرد. حالا زمانی که مردم قانون را مطالعه نکرده‌اند و از وجود آن هم بی‌اطلاع هستند، چه چیزی را می‌خواهند مطالبه کنند؟! تفاوت ما با برخی از کشورها که در این زمینه پیشرفت‌هایی داشته‌اند در همین است که آن‌ها از بچگی کودک را با حق و حقوق خود آشنا می‌کنند اما ما از این کار خودداری می‌کنیم. شرط اول مطالبه‌گری اطلاع از حقوق است. زیرا ممکن است ما موضوعی را مطالبه کنیم که اصلا حق ما نباشد.

مردم ما گاهی دلیل عدم مطالبه‌گری خود را گوش ندادن مسئولین می‌دانند در حالی که اصلاً حرف را بیان نکرده‌اند. به‌طور مثال درباره رسانه ملی در خانه‌، خانواده، مسجد و هیأت و... اعتراض می‌کنند اما یک‌بار با شماره روابط عمومی رسانه ملی تماس نمی‌گیرند تا اعتراض خود را به گوش مسئولان اصلی آن برنامه و آن شبکه تلوزیونی برسانند! تصور کنید یکباره 5 هزار نفر تماس بگیرند و اعلام کنند فلان برنامه با عفت عمومی مغایرت دارد، قطعاً بخش افکارسنجی رسانه ملی، ترتیب اثر خواهد داد و حداقل در تصمیمات آتی آنان برای تولید یا عدم تولید، برنامه‌های مشابه اثر خواهد داشت. از آن طرف می‌بینیم در جبهه مقابل افراد با انگیزه‌ای هستند که وقتی رسانه ملی یا مراجع فرهنگی دیگر به سمت ولنگاری بروند و برنامه‌ای با ذائقه آن‌ها متناسب باشد، سریعاً موجی به راه می‌اندازند تا حمایت کنند.

نوع دیگر این اقدام، برنامه‌های مدنی است، مگر ما در برابر اقدامات رژیم صهیونیستی در غزه یا ظلم‌های عربستان به شیعیان تظاهرات نمی‌کنیم؟ مگر در این راهپیمایی‌ها و ظهور و بروزهای اجتماعی مردم، جایی را آتش می‌زنیم؟ مکانی را تخریب می‌کنیم؟ در رفتارمان از حدود اعتدال خارج می‌شویم؟ خب چرا در مقابل ظلم‌ها و فسادهای داخلی نیز همین کار را نکنیم؟ می‌توان با اخذ مجوز، راهپیمایی کرد تا صدای ملت به مسئول خطاکار برسد.

مجموع همه این اقدامات در دین ما به نام امر به معروف و نهی از منکر شناخته می‌شود که متاسفانه ما به آن توجهی نداریم اما غربی‌ها امروزه به آن رسیدند. دیدم در رسانه‌های خودشان می‌گویند اگر در ایستگاه مترو ما حتی یک زن را بکشند، مردم حداکثر فیلم می‌گیرند اما مسلمانان نسبت به ظلم‌های روا داشته به مسلمانان کشورهای دیگر و حتی در نقطه‌ای دیگر از جهان مثل میانمار، فلسطین و ... حساس هستند. دلیل آن را هم خودشان در آموزه امر به معروف و نهی از منکر دیده بودند. حالا به دنبال ایجاد این روحیه رفته‌اند و اسم آن را هم مسئولیت اجتماعی گذاشته‌اند.

باید به تصمیمات رهبر اعتماد داشت

در صحبت‌هایتان به اصول و مبانی عدالتخواهی مثل ضرورت وحدت، حفظ امنیت و ... اشاره داشتید. اگر بخواهید جمع‌بندی برای مبانی و روش صحیح عدالت‌خواهی از منظر نهج‌البلاغه ارائه کنید شامل چه محورهای دیگری خواهد بود؟

امیرالمومنین(ع) به مالک اشتر می‌نویسد اگر مردم خطایی کردند، سخت‌گیری نکن زیرا خطای آن‌ها طبیعی است. از طرفی ایشان در جای دیگر می‌فرمایند: در جاهایی که امور مشتبه (پرابهام) می‌شوند، به رهبر خود اعتماد کنید. در زمان ایشان برخی تردید داشتند که علی(ع) سیاست‌های درستی اجرا می‌کند یا خیر و مدام انتقاد می‌کردند. ایشان در سخنرانی با دل پرخون، از شهدا یاد می‌کنند و می‌فرمایند این عمار؟!... کجا هستند این برادران که به رهبر خود اعتماد داشتند. در آن کلیپ هم ذکر کردم که قاعده اینگونه نیست که خود را معیار بگذاریم و رهبری را با آن مقایسه کنیم و هرجا موضع رهبری درباره یک فرد خاطی با خواسته ما تطابق داشت، بگوییم احسنت! ایشان حال فلانی و بهمانی را گرفت و هرجا تعارضی بود، بگوییم ایشان اشتباه کرد! نسبت ما به عنوان مومنین و انقلابیون با ولی جامعه نسبت اطاعت است و نسبت تطبیق نیست. هرجایی رهبری موضعی اتخاذ می‌کند باید بدانیم ایشان پشت پرده را باخبر هستند و باید اطاعت کنیم. در جمع بچه‌های حزب‌اللهی شنیده‌ام که این توجیهات مطرح می‌شود که ما سربازیم و ایشان رهبر است؛ بنابراین ما نباید کار رهبر را انجام دهیم و یا می‌گوییم ایشان دستش بسته است و کارهایی را نمی‌تواند و ما باید انجام دهیم! درصورتیکه خود ایشان به صراحت می‌گویند این حرف اشتباهی است که می‌گویند رهبری دستش بسته است. بعد همین دوستان باز می‌گویند رهبر در حال تقیه است! راه‌حل اعتماد به خط رهبری است.

حکم رهبری لازم‌الاجراست

خب در جواب به شما می‌گویند اگر حتی یک حزب‌اللهی و معتقد به انقلاب اسلامی نتواند بر ولی‌فقیه نظارت کند که آیا براساس عدالت رفتار می‌کند یا خیر، این حکومت چه تفاوتی با دوران سلطنت و پادشاهی دارد؟

توجه کنید ما اصل نظارت بر رهبری را نفی نمی‌کنیم. درباره صلاحیت افراد برای نظارت صحبت می‌کنیم. در قانون اساسی سازوکار نظارت بر رهبری مطرح شده است؛ لذا هر کسی با هر روشی نمی‌تواند بر رهبری نظارت کند، این هم یک قاعده طبیعی و عقلانی است زیرا از طرفی هرج و مرج می‌شود و از طرفی حرمت این جایگاه که قرار است در حوادث و پیچیدگی‌های زمانه از آن برای زدن حرف آخر استفاده شود، از بین می‌رود. بنابراین در قانون داریم که خبرگان باید انتخاب شوند تا بر رهبری نظارت کنند. برخی مطرح می‌کنند چرا مطالب مطرح شده در جلسات خبرگان اطلاع رسانی نمی‌شود، خوب این اعتمادی است که ما به آنان کرده‌ایم، لذا با حفظ شأن در حال انجام این امر هستند.

نکته دوم ناشی از اشکال در ولایت پذیری است. یک حاکم و رهبر در هر شرایطی ممکن است سه گونه نظر دهد، یک مدل مانند عموم مردم به‌طور مثال آنجایی که مانند من و شما در انتخاب شرکت می‌کند، او هم مثل تک تک مردم تنها یک رأی دارد. به‌طوری که ممکن است در انتخابات افرادی پیروز شده باشند که نظر ایشان نبوده باشد. لذا ایشان بنا به رأی و نظر مردم حکم را امضا می‌کنند و تا آخر هم از او حمایت می‌کنند. یک زمان ممکن است ایشان به عنوان کارشناس در موضوعی تنها نظر می‌دهند اما خودشان هم به نظر کارشناسان و برآیند خِرد جمعی توجه می‌کنند و حتی آن را بر نظر خود مقدم می‌دارند. اما یک زمان هم ایشان حکم می‌کنند. حکم ولی فقیه تکلیفش برای متدینین، مومنان و اهالی انقلاب  تکلیفش مشخص است. زمان، زمان چون و چرا و تردید ایجاد کردن نیست. در زمان صدور حکم قرار نیست فکر کنیم غلط است یا درست‌ است؛ این نوع برخورد شبهه‌افکنانه از مبنا غلط است.

آیا حکم رهبری غیرمعصوم لازم‌الاجراست؟

ممکن است برخی بگویند خداوند در خصوص پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) که معصوم بودند فرمودند باید بدون چون و چرا حکم را پذیرفت، رهبر انقلاب که معصوم نیست؟ پاسخ این است در دوران غیبت، مگر مرجع تقلید نداریم، مگر از او تقلید نمی‌کنیم آیا او معصوم است و اگر او نباشد بنا داریم از نانوایی محل تقلید کنیم. یا زمانی که شب با خیال راحت زیر سقف خانه با خانواده می‌خوابیم به دلیل معصوم بودن بنای آن است؟ یا مریض می‌شویم با چه اعتمادی دکتر می‌رویم مگر او معصوم است؟ مبنا عقلایی است و امام زمان(عج) فرمودند زمانی که ما نیستیم، از مراجع، تقلید کنیم. برخی می‌گویند شاید آن‌ها اشتباه کنند، حضرت در ادامه می‌فرماید: آن‌ها حجت من بر شما هستند و من نیز حجت خدا برای آن‌ها هستند، یعنی نظارت می‌کنم.

ما نسبت به حکم رهبری، باید حجیت داشته باشیم و اطاعت کنیم و این تقلید کورکورانه نیست و عقلانی است و نیاز به معصومیت هم ندارد. توصیه می‌کنم افراد خطبه 192 نهج البلاغه را مطالعه کنند که حضرت در آن می‌فرماید: اگر فردی شبهه علمی ندارد اما نمی‌تواند حرف ولایت را بپذیرد، استکبار دارد.

چرا امیرالمومنین(ع) هم نتوانستند عدالت را به‌طور کامل محقق کنند

برخی تصویرشان از دوران حکومت علوی، تنها برخوردهای ایشان با مفسدین بوده است و این رفتارها را به دوران کنونی تطبیق می‌دهند و فرضاً به جریان حمایت رهبری از رئیس جمهور، نقد می‌کنند، تصویری واضح از حکومت علوی برای ما ارائه دهید تا بتوانیم رفتارهای این چنین را تطبیق دهیم.

توصیه من به مخاطبان این است که نهج‌البلاغه را بدون پیش‌فرض بخوانند. امیرالمومنین(ع) نگاهشان به ماجرای مصلحت بسیار پیچیده و عمیق است. به طور مثال ایشان اگرچه در اولین سخنرانی خود که در خطبه 16 آمده است محوری‌ترین شعار خود را عدالت می‌نامند اما در تحقق آن، واقع بین است، این بیانگر این نیست که ایشان محافظه‌کار شده و یا رویکردش تغییر کرده است بلکه ایشان عدالت‌طلب است اما می‌داند هر ارزشی تا نبود بستر لازم محقق شدنی نیست.

اساساً به جای اینکه به این بپردازیم، امیرالمومنین(ع) تکلیف خود را انجام داده است یا خیر باید به این توجه کنیم، ما تکلیف خود را درست انجام داده‌ایم، حضرت(ع) می‌فرمایند تمام خاسته‌هایی که داشتم، بالاتر از تصور شما بود و من حتی بنا داشتم فراتر از آن را هم محقق کنم، تنها یک گیر داشت، اینکه شما یار من نشدید، اگر یار شده بودید، همه امور درست شده بود. ما چه میزان یار رهبری در امور که انتظار داریم، شده‌ایم. ایشان در این باره می‌فرمایند: درست است که من باید دستور دهم اما زمانی که انجام نمی‌دهند چه فایده‌ای دارد؟

امیرالمومنین(ع) انتظار دارد، گفتمان در جامعه ترویج شود تا مردم خیر جامعه را همان‌گونه تشخیص دهند که ایشان انتظار دارد و شر جامعه را همانگونه تشخیص دهند که ایشان تشخیص می‌دهد که در این صورت وحدت گفتمانی ایجاد می‌شود. این مشکل امروز جامعه ماست که افرادی تلاش دارند تا گفتمان جامعه را درست در نقطه مقابل جمهوری اسلامی قرار دهند.

امیرالمومنین(ع) یاران معاویه را چرا برتر از یاران خود می‌دانست؟

امیرالمومنین(ع) در دومین سال حکومت، روزی یاران خود را جمع می‌کند و به آنان می‌فرماید که در خطبه 27 آمده است: یاران معاویه به شما شرف دارند، کاش او راضی می‌شد جا هر 10 تای شما، یکی از یارانش را به من می‌داد زیرا یاران معاویه می‌دانند او فاسد است اما مجانی برای او کار می‌کنند اما من به شما جیره می‌دهم اما شما کار نمی‌کنید. دوم، یاران معاویه به شدت به او وفادار هستند اما شما نسبت به من وفادار نیستید. سوم اینکه یاران او شب و روز شهر و روستا را آباد می‌کنند تا مردم بگویند ببینید، او چه خوب است اما شما در سایه حکومت من، در حال دزدی هستید. چهارم اینکه یاران معاویه امانتدار نسبت به او هستند اما من می‌ترسم کاسه چوبی آبی به شما بدهم زیرا ممکن است بند آن را بدزدید. یعنی ما باید جبهه خاکستری را با کار فرهنگی جذب کنیم تا بدانند اینکه می‌گوییم با نظام سلطه بجنگیم به خیر جامعه است و امنیت را تأمین می‌کند. حضرت می‌فرمایند: اول حکومت به شما گفتم، قبل از اینکه شامی‌ها به شما حمله کنند، بروید در شام با آنان مبارزه کنید، نرفتید، حال آمدند در عراق، شهر را غارت کردند، ناموس شما را به اسارت بردند و فرماندار من را کشته‌اند. آن یاران این را نمی‌فهمیدند؟ نه، همانطور که امروز هم می‌گویند به ما چه غزه و یا به ما چه لبنان.

امروز دو قطبی که رهبری می‌فرمایند وجود دارد، میان ایشان با چه افرادی است؟ جایی که ایشان می‌فرمایند چالش با نظام سلطه هزینه دارد اما سازش با آن‌ها، هزینه بیشتری دارد و رئیس جمهور می‌گوید 41 سال است که تکلیف ما روشن نیست و عده‌ای به دنبال تقابل با غرب هستند و باید رفراندوم برگزار کنیم تا تکلیف روشن شود، این دوقطبی است اما چرا اتفاقی در جامعه نیفتاد زیرا مردم بستر پذیرش این حرف را در جامعه داشتند و دلیل آن، همان نبود گفتمان است که رهبری فرمودند اگر گفتمان ایجاد شود هیچ دولتی نمی‌تواند کشور را از روی ریل اصلی خارج کند.

امروز دعوا سر چیست؟ دعوا سر پست و مقام است، درحالی که مقام معظم رهبری می‌فرماید: بر سر چشمه مشکل را حل کنید تا او که اشتباه رأی می‌دهد اصلاح شود. امروز دروغ بزرگی به نام ناکارآمدی نظام اسلامی مطرح می‌شود که نمی‌تواند بانک‌ها را مدیریت کند و یا کشور را حفظ کند، این اشتباه است قطعاً می‌توانیم. اما بررسی کنید بعد از 41 سال چنددرصد یتیم‌خانه‌ها را حزب‌الهی ها تشکیل داده‌اند، بعد از مدت‌ها به فکر خدمات اجتماعی آن هم با فرمان رهبری افتادیم در حالی که امیرالمومنین(ع) می‌فرماید اگر نیمی از وقتی که برای شعار دادن گذاشتید، در شهر و روستا کار می‌کردید، می‌دیدید، مردم چگونه پای این حکومت خواهند بود، کاری که مشابه آن در سرپل ذهاب رخ داد و این عدالت‌خواهی واقعی است.

در انقلاب دو چیز جا افتاده است که ما باور نمی‌کنیم. اول اینکه برابر گفتمان انقلاب اسلامی، گفتمان پرقدرتی شکل گرفته است که در پی آن باید علی از اهداف خود دست بکشد یا مردم از او دست بکشند که کشیدند و مشکل دوم آن است که امر رهبری در برخی جاها درست فهمیده نمی‌شود و در برخی موارد نیز درست عمل نمی‌شود.

انتهای پیام/




تاریخ : یکشنبه 98/10/29 | 9:35 عصر | نویسنده : مرتضی | نظر
هیأتی که برای جوانان اشتغال‌زایی می‌کند/ ساخت مرغداری برای سیل‌زدگان آق‌قلا

هیأت یامهدی (عج) واوان اسلامشهر، وظایف خود را فراتر از برگزاری مراسم دینی می‌داند و در این منطقه، در حوزه اشتغال‌زایی جوانان نیز گام برداشته است و حتی در کمک‌رسانی به سیل‌زدگان و زلزله‌زدگان، همین رویه را در پیش گرفته است.

هیأتی که برای جوانان اشتغال‌زایی می‌کند/ ساخت مرغداری برای سیل‌زدگان آق‌قلا

خبرگزاری فارس ـ گروه مسجد و هیأت ـ امیرحسین کسائی: در کشور بارها درباره این مسأله که مسجد و هیأت کارکردهایی فراتر از برگزاری نماز جماعت و مراسم‌های مذهبی دارند، سخن گفته شده است. این پایگاه‌های دینی با بهره‌گیری از ظرفیت خود در بخش‌های مختلف مانند خدمات اجتماعی می‌توانند وارد شوند و منشأ خیرات و برکات بسیاری برای منطقه خود باشند.

 

تحقق شعار سال مقام معظم رهبری محور فعالیت‌های اجتماعی مساجد و هیأت‌ها باشد

شاید یکی از مهمترین سرفصل‌های برای این اثرگذاری، تلاش در راستای تحقق شعار سال مقام معظم رهبری در منطقه باشد که باتوجه به نامگذاری‌های سال‌های اخیر ایشان با رویکردهای اقتصادی جنبه فعالیت‌های اقتصادی به‌خود می‌گیرد. مسجد و هیأت به عنوان دو نهاد فرهنگی و مذهبی باید در این زمینه‌ها، هرکجای کشور کمبودی وجود داشت وارد عمل شوند و کاستی‌ها را با بهره‌گیری از آموخته‌های خود از سیره اهل بیت(ع) جبران کنند.

 


مسجدی که هیأتی‌ها ساختند

یکی از مساجد و هیأت‌هایی که در این راستا وارد عمل شده است، مسجد حضرت موسی ابن جعفر(ع) و هیأت یامهدی (عج) واوان اسلامشهر است. حجت‌الاسلام سیدحسین موسوی امام جماعت این مسجد و مسئول هیأت در این‌باره می‌گوید: «معتقدیم هیأت دانشگاه امام حسین(ع) و اهل بیت(ع) است و افراد حاضر در آن، باید براساس سیره این بزرگواران آموزش ببینند و منشأ اثر در جامعه باشند. هیأت یامهدی(عج) در ابتدا هیأتی خانگی با حضور 4 نفر بود اما با استقبال مردم و با همت همین هیأتی‌ها، به جهت کمبود مسجد و رفع نیاز منطقه، مسجد حضرت موسی ابن جعفر(ع) را احداث کردیم که اولین گام هیأتی‌ها در زمینه رفع نیازهای منطقه بود و نشان داد با همت بسیجی می‌توان بسیاری از امور نشدنی را عملیاتی کرد.»

ایجاد فروشگاه عرضه کالاهای ایرانی از سوی مسجد

حجت‌الاسلام موسوی با اشاره به فعالیت‌های اثرگذار این مسجد و هیأت در منطقه اسلامشهر می‌گوید: «هدف اصلی ما برای اثرگذاری در منطقه براساس نامگذاری‌های سال‌های مقام معظم رهبری بود. در این راستا باتوجه به نامگذاری سال 97 از سوی معظم‌له با عنوان «حمایت از کالای ایرانی» فروشگاه خانه مهر را در حوالی مسجد ایجاد کردیم تا بتوانیم کالای ایرانی را در دسترس مردم قرار دهیم زیرا یکی از مشکلات تولیدکنندگان داخلی، عدم شناخت مردم از کالا‌ها و در دسترس نبودن است که این امر با استقبال بسیار مردم مواجه شد و از سوی مساجد و هیأت‌های دیگر نیز مورد توجه قرار گرفت تا بتوانند شعبه‌های دیگری از این فروشگاه را برپا کنند. در این مجموعه، 10 نوع کالای ایرانی شامل پوشاک، اسباب بازی، کیف و کفش و ... به‌صورت مستقیم به مردم عرضه می‌شود.»

 

مسجدی که مرغداری برای اشتغال جوانان احداث کرد

یکی از کارکردهای مسجد و هیأت، بحث اشتغال‌زایی و کمک به تولید داخلی است که در این راستا طرح‌های بسیاری نیز در کشور ارائه شده، اما هیأت یامهدی (عج) توانسته است با مدل تعاونی که توصیه دین اسلام است، روشی برای درآمدزایی مسجد و هیأت، جهت بی‌نیازی از کمک‌های دولتی و همچنین اشتغال‌زایی مردم منطقه ایجاد کند، حجت‌الاسلام موسوی در این باره می‌گوید: «در این زمینه ابتدا تحقیقات و مشاوره‌های بسیاری انجام دادیم تا نیاز اصلی مردم و همچنین کاری پربازده را انتخاب کنیم و در نهایت تصمیم شد، به‌صورت تعاونی هر نفر 5 میلیون تومان آورده به مسجد اختصاص دهد تا بتوانیم به پرورش دام از قبیل: گوسفند، مرغ و بوقلمون بپردازیم. در گام اول امسال دو سالن اجاره کردیم و به پرورش بوقلمون و مرغ تخم‌گذار پرداختیم که این کار هم موجب درآمدزایی برای مسجد و هیأت‌شده است و هم زمینه اشتغال جوانان را فراهم کرده است.»

 

 

راه اندازی اولین واحد تولیدی مرغ بومی محلی

بسیاری از مساجد و هیأت‌های کشور همواره از نبود پول برای انجام برنامه‌های فرهنگی خود گله‌مند هستند که این برنامه‌های اشتغال‌زایی و اقتصادی می‌تواند بستر را برای تأمین نیازهای مالی آنان فراهم کند و از سوی دیگر بستر اشتغال برای جوانان را هم فراهم کند. امام جماعت مسجد حضرت موسی ابن جعفر(ع) می‌گوید: «اجرای این طرح با استقبال مساجد و هیأت‌های اطراف مواجه شده است که اعلام کردیم، به‌صورت رایگان هر مسجد و هیأتی بخواهد در این زمینه وارد شود، مشاوره خواهیم داد و آموزش لازم جهت تجهیز سالن‌ها را انجام می‌دهیم.»

هیأت یامهدی (عج) در ابتدای امر، با سرمایه بالغ بر 100 میلیون تومان فعالیت تولیدی خود را آغاز کرد اما براساس اعلام مسئولین این هیأت، در صورت فراهم بودن فضای لازم، با هزینه 10 تا 15 میلیون تومانی نیز می‌توان وارد عرصه پرورش بوقلمون، مرغ گوشتی و مرغ تخم‌گذار شد و به‌صورت ماهیانه از وجود 100 مرغ تخم‌گذار، درآمد یک میلیون تومانی را کسب کرد.

زباله‌های بازیافتی خود را به مسجد تحویل دهید!

یکی از دستورات دین اسلام و ائمه اطهار(ع) توجه و اهمیت دادن به محیط زیست است، عرصه‌ای که مسجد و هیأت بسیار می‌تواند در این حوزه نقش‌آفرینی کند، هیأت یا مهدی(عج) در این عرصه نیز وارد شده است که حجت‌الاسلام موسوی در این‌باره‌ می‌گوید: «در دهه اول محرم امسال به نمازگزاران و هیأتی‌ها اعلام کردیم تا زباله‌های بازیافتی خود را به مسجد تحویل دهند که این تفکیک زباله‌ها علاوه بر حفظ محیط زیست، موجب اشتغال‌زایی در کارخانه‌های بازیافت و همچنین عمل به فتوای مقام معظم رهبری و 8 تن از مراجع تقلید است. برای این امر نایلون‌هایی تولید کردیم که برروی آن درج شده بود (هیأت، پایگاهی برای همه امور خیر و مسجد، پایگاهی برای امور خیر) که در اختیار مردم قرار دادیم و آنان روزانه زباله‌های بازیافتی خود را به مسجد تحویل می‌دهند و ما نیز به کارخانه‌های بازیافت تحویل می‌دهیم. به مردم نیز اعلام شد، درآمد حاصل از این امر، در مسجد سازی، امور خیر، اشتغال‌زایی محرومین و ... هزینه خواهد شد که در ماه اول 4 میلیون تومان درآمد داشتیم و پیش‌بینی این است، ماهانه این درآمد، به ده‌ها میلیون برسد.»

 

کاشت 5 هزار اصله درخت زیتون در هفته درختکاری

امام جماعت مسجد حضرت موسی ابن جعفر(ع) با اشاره به دیگر برنامه این مسجد در حوزه محیط زیست نیز می‌گوید: « از ابتدای اسفندماه امسال بنا داریم، 5 هزار اصله درخت زیتون باتوجه به قرار گرفتن مسجد در کنار یک پارک، بکاریم و به مردم علاقه‌مند نیز درخت با شناسنامه بنام شهدا، درگذشتگان و یا فرزندان خانواده به صورت مشروط تحویل دهیم. این درختان بعد از دو سال میوه خواهند داد که بناست زیتون‌ها جمع‌آوری و تحویل مسجد شود و در آن زمان با اشتغال‌زایی برای جوانان، آن‌ها را فراوری کنیم تا هم درآمدی برای مسجد باشد و هم زمینه اشتغال و کسب درآمد جوانان را فراهم کنیم.»

ساخت 5 خانه مسکونی، 50 سرویس بهداشتی و یک کارگاه اشتغال‌زایی در کرمانشاه

برنامه‌های خدمات اجتماعی هیأت یا مهدی (عج) تنها در منطقه واوان اسلامشهر خلاصه نمی‌شود و این هیأت در زمان وقوع بلایای طبیعی همچون سیل و زلزله نیز به کمک هموطنان کشور رفته است و ضمن رفع مشکلات اولیه، برای اشتغال‌زایی مردم آن مناطق نیز تلاش کرده است. حجت‌الاسلام موسوی در این باره می‌گوید: «در زلزله کرمانشاه هیأت یا مهدی(عج) خدمات خود را در روستای سراب ذهاب که اهل سنت بودند، متمرکز کرد و در مدت 5 ماه حضور، 5 خانه مسکونی 60 متری یک‌خوابه بدون استفاده از وام‌های دولتی برای خانواده‌های داغدار و نیازمند احداث کرد،  تأسیس 50 چشمه سرویس بهداشتی و حمام، تهیه وسایل لازم مانند تاب و سرسره برای احداث پارک از دیگر برنامه‌های ما بود. در نهایت یک کارگاه اشتغال برای 3 نفر جهت پرورش مرغ و یک باب مغازه جهت فروش مرغ زنده زیرا طبع مردم آن منطقه خرید مرغ زنده است، ایجاد کرد.»

 

 

نصب وسایل بازی کودکان در روستای سراب ذهاب

 

 

مراسم افتتاح پنج واحد مسکونی در روستای زلزله‌زده سراب‌ذهاب در تاریخ 23 بهمن‌ماه 97 

ایجاد یک مرغداری برای اشتغال سیل‌زدگان آق‌قلا

مسئول هیأت یامهدی(عج) واوان اسلامشهر با اشاره به فعالیت‌های این هیأت در زمان سیل ابتدای سال 98 نیز می‌گوید: «در زمان سیل گلستان نیز هیأت در منطقه تازه‌آباد شهرستان آق‌قلا به خدمات رسانی پرداخت و با همکاری هیأت ثارالله زنجان ابتدا به شستشوی فرش‌های مردم پرداختیم و در مجموع 500 قطعه فرش را شستیم. بنا داریم به‌زودی نیز یک مرغداری در 140 متر مربع با ظرفیت پرورش 1000 مرغ صنعتی ایجاد کنیم تا علاوه بر اشتغال‌زایی و درآمد برای منطقه، بستر لازم برای انجام کارهای فرهنگی را نیز فراهم کند.»

 

گزارش میدانی از منطقه سیل‌زده روستای تازه‌آباد در آق‌قلا

آموزش و مهارت‌آموزی در امر اشتغال جوانان یکی از حلقه‌های مفقوده در کشور است که نیاز است جوان برای ورود به عرصه تولید و اشتغال، آموزش‌های لازم را اخذ کند. هیأت یا مهدی(عج) در این زمینه نیز تلاش‌هایی داشته است و در ابتدا کارگاه انگشترسازی نقره برای 11 جوان منطقه برگزار کرده است که هم‌اکنون 3 نفر از آنان تولیدی خانگی برپا کرده‌اند و درآمد قابل توجهی نیز دارند و از سوی دیگر برای خانم‌ها نیز کارگاه چرم‌دوزی برگزار کرده است که به زودی تولیدی‌هایی در این زمینه نیز ایجاد خواهد شد.

 

 

 

گزارشی از روند ساخت مرغداری 140 متری در تازه‌آباد

 

همچنین این مسجد بنا دارد در پایان سال بستری مشابه چندشنبه بازارهای روستا فراهم کند تا مردم بتوانند تولیدات خانگی خود مانند مربا، ترشی و ... را بفروش برسانند. حجت‌الاسلام موسوی در این باره می‌گوید: «مسجد و هیأت، ظرفیت‌های اشتغال‌آفرینی بسیاری دارند که تلاش‌های ما تنها نمونه‌های کوچکی در این حوزه است. ما از سال 90 در مسجد اعلام کردیم دیگر چای خارجی استفاده نخواهیم کرد و برای این امر چای ایرانی از تولید‌کننده‌ها خریداری کردیم که با استقبال مردم مواجه شد و حتی تقاضای خرید داشتند که به این خاطر مقدار بیشتری چای خریداری کردیم و به مردم فروختیم. بنابراین برای منابع مالی لازم جهت فعالیت‌های فرهنگی و دینی مسجد و هیأت، امروز بی‌نیاز هستیم و خرج خودمان را در‌می‌آوریم و برای جوانان هم اشتغال‌زایی کردیم.»

 

مسجد حضرت موسی ابن جعفر(ع) و هیأت یامهدی (عج) واوان اسلامشهر هم‌اکنون در حال برنامه‌ریزی برای حضور و خدمت‌رسانی به سیل‌زدگان استان سیستان و بلوچستان است و بنا دارد با تجربه زلزله کرمانشاه و سیل گلستان، حضوری هدفمند و اثرگذار در این منطقه داشته باشند.




تاریخ : یکشنبه 98/10/29 | 9:14 عصر | نویسنده : مرتضی | نظر
افشاگری مجتهد از شخصیت و حکومت ضد دینی بن سلمان در عربستان

افشاگر معروف عربستانی در رشته توئیت‌هایی به بیان شخصیت وحکومت ضد دینی ملک سلمان و فرزندش ولی‌عهد سعودی پرداخت.

افشاگری مجتهد از شخصیت و حکومت ضد دینی بن سلمان در عربستان

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، افشاگر معروف عربستانی روز سه‌شنبه  در یک سری توئیت، اطلاعاتی جنجالی درباره «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی و دیدگاه وی درباره دین ، اخلاق ، مردم ، پول و قدرت فاش کرد.

به گزارش روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، مجتهد گفت که اطلاعاتش یک نتیجه‌گیری یا تجزیه و تحلیل غیرمستقیم نیست، بلکه حقایقی مبتنی بر اخبار به بیرون درز کرده، مشاهدات و اطلاعاتی است که مستقیماً از دایره خود بن سلمان و دایره فعلی و قبلی پدرش سلمان بن عبدالعزیز شاه سعودی دریافت کرده است.

مجتهد نوشت: «محمد بن سلمان نه سواد فرهنگی دارد و نه دانش مهمی، حتی اگر از او یک امتحان اطلاعات عمومی در زمینه تاریخ، جغرافیا، سیاست، اقتصاد، دین و قانون بگیرند حائز بیش از 15? نمره هم نخواهد بود، اما او برخی از اصطلاحات و اطلاعات محدود را که برای داشتن ادعای سواد لازم است، بلد است از همین برخی تصور می‌کنند که او حداقل درک اقتصادی دارد».

وی افزود: «اما علی رغم فرهنگ و دانش کم عمق بن سلمان او نظرات دقیقی در زمینه‌های مختلف ارائه می‌دهد که این خصیصه را از هم پیالگی و نشست و برخاست با پدر و شخصیت‌های نزدیک به پدرش گرفته است، زیرا نقش مستقیم و غیرمستقیمی در شکل گیری شخصیت و ذهنیت او داشتند و این افراد به طور خاص «عثمان العمیر»، «عبد  الرحمن الراشد» و «ترکی الحمد» هستند».

به گفته مجتهد ملک سلمان از «فرمانبرداری از دین» متنفر بود و اگرچه در ظاهر آنچنان این اخلاق خود را نشان نمی‌داد اما در محافل خصوصی تاکید می‌کرد که خطرناک ترین چیز برای حکومت آل سعود اطاعت و کرنش در برابر دین است.

وی افزود: با این حال فهد، سلطان و نایف علیرغم اینکه به ظلم و فساد شهره بودند، اندکی عاطفه، احساس و درک نیاز حکومت به دین در آنها بود، اما در مورد سلمان ، وی علی رغم ریاکاری در مقابل شیوخ ، از نظر معنوی خشک و خالی بود.

مجتهد تصریح کرد: سلمان در مجامع خصوصی خود و در حضور فرزندش موعظه می‌کرد که به زودی دوران اطاعت از دین به پایان می‌رسد و حکومت دین به کشور باز نمی‌گردد و  کاربرد شریعت در حکومت فیصله می‌یابد و تمام تابوهای اجتماعی هم خاتمه می‌یابد، از همین رو سلمان، بیشتر از سلطان و نایف که برادرانش بودند طرفدار ملک عبدالله بود زیرا در مقابله با دین جسورتر از بقیه بود.

به گفته این افشاگر عربستانی، سلمان به اقتضای شرایط با علما و شیوخ قبایل قرابت داشت اما کسانی که در دایره اعتماد او بودند و به آنها حق نفوذ بر فرزندانش را می‌داد، عثمان العمیر عبدالرحمن الراشد و ترکی الحمد و دیگر کسانی بودند که به خصومت با دین و مسخ هویت اسلامی و عربیشان شهره هستند.

مجتهد نوشت: محمد بن سلمان بدین شکل در یک فضای ضد دین و ضد اخلاق و ارزش‌ها که خواهان جدا شدن وطن از هویت عربی و اسلامی است زندگی کرده است و نزد عده‌ای زنادقه و اهل بدعت شاگردی کرده است و این عوامل از او یک شخصیت کاملا مسخ شده ساخت.

وی افزود: به گفته برخی از افراد متدین که موفق به نفوذ به دایره بن سلمان شده‌اند و او از دینداری آنها آگاه نبوده است، بن سلمان حتی گذری هم نامی از خدا به زبانش نمی‌آورد  و  هنگامی که  متوجه چیزی از مسائل و احساسات مذهبی  نزد یکی از اطرافیان خود می‌شود، بلافاصله او را از دایره پیرامون خود بیرون می‌کند به جز چند مورد استثنائی که توجیهات ویژه‌ای دارند.

افشاگر عربستانی گفت: «بن سلمان به قدری تحت تاثیر العمیر، الراشد و الحمد قرار گرفته است که در مجامع خصوصی خود اسلام را به خودی خود خطر می‌خواند، نه فقط خطری که از سوی جریان الصحوه احساس می‌کند و آن را علنا نشان داده است. او از این اهل بدعت یاد گرفته که متون قرآن و سنت پیامبر همگی خطر محسوب می‌شوند و حتی اگر اسلام سیاسی نابود شود خاکستر آن باقی می‌ماند و می‌تواند روزی روشن شود و مردم را علیه حاکمیت بشوراند».

مجتهد می‌گوید:« نزدیکان به بن سلمان از او نقل کرده‌اند که  از همین جریان مدخلی هم که در حال حاضر جریان فعلی فعال در عربستان است برای همیشه در امان نخواهدبود، زیرا مبلغان و طرفداران این جریان بر احترام به بزرگان پیشین و روایات درست تاکید می‌کنند که اما این قضیه از نظر بن سلمان  برای آینده خوب نیست».

افشاگر عربستانی ادامه داد: از همین روست که  موارد توهین به اصول دین، توهین به پیروان آن و پیوند دادن دین  با عقب ماندگی و تروریسم که در مقالات، مصاحبه‌ها و توئیت‌های افراد شناخته شده در عربستان مشاهده می‌شود تقریباً همه آنها تحت راهنمایی شخصی بن سلمان انجام می‌شود و افراد متهم به آن از هر مجازاتی مصونیت کامل دارند حتی اگر برخی از آنها به شکلی ظاهری محاکمه شوند.

مجتهد اقدام بن سلمان در بازداشت علما و مبلغین دین و مجبور کردن آنها به تحمل حبس خانگی و فشار بر برخی از ضعیف‌ترین علما برای صدور فتواها و مواضع خیانتکارانه را هم  با هدف دستیابی به همان هدف جنگ علیه دین و یک کارزار شدید برای تحریف دین در جامعه عربستان توصیف کرد.

افشاگر عربستانی نوشت: وقتی می‌گوییم که وی شخصاً به مسائل مربوط به توهین به دین و بازداشت علما می‌پردازد ، منظورم اقدامی به معنای واقعی کلمه است. او به طور دقیق دستور می‌دهد و گاهی اوقات خود را با سفارش و دستور شفاهی به افراد مورد نظر راضی نمی‌کند، بلکه غالباً  از شدت حماقت  از کانال‌های ارتباطی (اغلب واتساپ)  برای دستور و پیگیری  استفاده می‌کند.

رابطه با بن زاید

مجتهد در ادامه به رابطه بن سلمان با «محمد بن زاید» ولی‌عهد ابوظبی پرداخت و گفت:« بر خلاف چیزی که خیلی‌ها عقیده دارند شخصیت ضد دینی بن سلمان ساخته بن زاید نیست. هر دویشان، دو شیطانند که در عقل، عاطفه و شعور مثل هم هستند و  به قول نزدیکان بن سلمان حالت رابطه او با بن زاید با این گفته شاعر تطابق دارد که «من عاشق او شدم قبل از اینکه بدانم عشق چیست».

نزدیکان بن سلمان می‌گویند این بن سلمان بوده که از بن زاید خواسته تجربه‌اش را در مبارزه با اسلام، تخریب جامعه، سازش( با رژیم صهیونیستی) و حمایت از مستکبران با او به اشتراک گذارد.

به گفته نزدیکان بن سلمان با وجود عشق و علاقه میان این دو و نیاز بن سلمان به بن زاید در تجربیات سیاسی مربوط به جنگ با اسلام، اما العمیر، الراشد و الحد، و البته در این میان الراشد بیشتر، مهم‌ترین الگوهای نزد بن سلمان هستند و در سطح پیاده کردن این تجربیات هم کسی برای بن سلمان رو دست سعودالقحطانی نیامده است و دلیل این امر هم ساده است زیرا او سابقه درخشانی در مبارزه با اسلام‌گراها در دورانی که التویجری رئیس سابق دادگاه سلطنتی عربستان بود، در اختیار دارد.

در پایان رشته توئیت مجتهد آمده است: «من بخش مهمی از اطلاعات را فراموش کردم ... افراد نزدیک به بن سلمان می‌گویند که او رابطه قدرت با دین را به پایان رسیده می‌داند و اینکه باید این قضیه با صدای بلند اعلام شود. وی در جلسات خود بارها قصد خود را برای جرم شمردن وهابیت و معافیت از آن اعلام کرده است. در همین راستا رسانه‌های مختلف سعودی دستور گرفته‌اند که زمینه و بستر لازم برای اجرای این مهم را فراهم کنند و یک کمپین غیررسمی علیه وهابیت و به اصطلاح بزرگان دینی نجدی راه اندازی کنند».

مجتهد می‌گوید که وی در روزهای آینده به تشریح دیدگاه ولی‌عهد سعودی نسبت به اخلاق ، ارزش‌ها، زندگی اجتماعی و غیره ادامه می‌دهد و جزئیات زیادی درباره نقش شخصی وی در بسیاری از فعالیت‌ها برای خرابکاری در جامعه، عادی سازی فساد و همجنسگرایی فاش خواهد کرد.

انتهای پیام/م




تاریخ : پنج شنبه 98/10/26 | 7:9 صبح | نویسنده : مرتضی | نظر
پوزه آمریکا را پاک نکنید!

ترامپ در تبلیغات انتخاباتی خود بیش از 7 بار اعلام کرد که داعش را دولت اوباما و با تلاش هیلاری کلینتون ساخته است و این ادعای ترامپ حتی در اوج تبلیغات انتخاباتی نیز تکذیب نشد.

پوزه آمریکا را پاک نکنید!

خبرگزاری فارس،گروه دیدگاه؛ «حسین شریعتمداری» در یادداشتی نوشت:

 ابتدا، آنچه در این نوشته کوتاه آمده است و فقط ‌اندکی از بسیارهاست را بخوانید و سپس کلاه خود را قاضی کرده و درباره نتیجه‌ای که در انتهای این وجیزه گرفته شده است قضاوت بفرمائید؛
1- قتل عام ده‌ها هزار انسان بی‌گناه، سربریدن اسیران، زنده زنده در آتش سوزاندن آنان، به اسارت بردن زنان و فروش آنها به عنوان برده و... فقط گوشه‌ای از جنایات هولناکی است که تروریست‌های تکفیری داعش مرتکب شده‌اند. این جنایات هرگز قابل انکار نیست، چرا که داعشی‌ها نه فقط، بدون کمترین پرده‌پوشی و یا احساس شرم و حیا، از تمامی این جنایات وحشیانه فیلم و عکس گرفته و منتشر کرده‌اند، بلکه با افتخار از این جنایات یاد کرده و می‌کنند.
2- داعشی‌ها، بارها به صراحت اعلام کرده بودند که هدف نهایی آنها مردم ایران هستند و حتی بعد از قتل عام‌ها و جنایات وحشتناکی که در عراق مرتکب شده بودند تا 75 کیلومتری مرزهای ایران هم آمده بودند.
3- خانم هیلاری کلینتون، وزیر خارجه اوباما در کتاب خاطرات خود با عنوان «انتخاب سخت» - HARD CHOICE- تاکید می‌کند که به 112 کشور سفر کرده بود تا از آنها بخواهد بعد از اعلام موجودیت این گروه، آن را به رسمیت شناخته و یا دستکم با آن مخالفت نورزند!
4- ترامپ در تبلیغات انتخاباتی خود بیش از 7 بار اعلام کرد که داعش را دولت اوباما و با تلاش هیلاری کلینتون ساخته است و این ادعای ترامپ حتی در اوج تبلیغات انتخاباتی نیز تکذیب نشد.
5 - ده‌ها فیلم و تصویر از کمک‌های تسلیحاتی و تدارکاتی ارتش آمریکا به تروریست‌های داعش در عراق و سوریه در دست است. این کمک‌های تسلیحاتی در دوره هر دو رئیس‌جمهور آمریکا، یعنی اوباما و ترامپ بوده است.
6- اسرائیل مجروحان داعش را به بیمارستان‌های تل‌آویو و حیفا منتقل می‌کرد و عکس‌های عیادت نتانیاهو از آنها را در رسانه‌های خود منتشر می‌کرد.
هیچیک از آنچه در بندهای فوق آمده است، از نوع تحلیل! و حدس! و گمان! نیست، بلکه تماماً از نوع گزارش‌ها و اخبار مستند است که کمترین تردیدی نمی‌تواند در آن راه داشته باشد. حالا به بندهای پایانی این وجیزه توجه کنید؛
  سردار شهید حاج قاسم سلیمانی نه فقط در میان مردم ایران و عراق و سوریه و لبنان، بلکه در میان تمامی ملت‌های جهان و از جمله آمریکا و دولت‌های اروپایی به عنوان قهرمان مبارزه با داعش و قلع‌و‌قمع‌ کننده این گروه تروریستی شناخته می‌شود. آیا در این نکته بدیهی نیز می‌توان کمترین تردیدی داشت؟!
  حالا خودتان درباره یک مشت سلبریتی و به اصطلاح هنر‌پیشه دست‌چندم و شمار ‌اندکی از همراهان آنها که این روزها با سردار سلیمانی دشمنی می‌ورزند، قضاوت کنید! آیا آنها چه بخواهند و بدانند و چه نخواهند و ندانند، در نقش «تفاله‌های داعش» ظاهر نشده‌اند؟! و آیا نمی‌دانند که اگر سردار سلیمانی‌ها، سردار سلامی‌ها و سردار حاجی‌زاده‌ها و... نبودند امروز مردم ایران با چه فاجعه هولناکی رو‌به‌رو بودند؟! امید آنکه دشمنی این عده ‌اندک و کم‌شمار با شهید سلیمانی‌ها ناشی از کج‌فهمی و نادانی آنها باشد و نه وطن‌فروشی و کاسه‌لیسی برای دشمنان تابلودار ملت! ملتی که با حضور بی‌نظیر و ده‌ها میلیونی خود در تشییع پیکر پاک سردار سلیمانی پوزه آمریکا و اسرائیل و همه دشمنان اسلام و انقلاب و سپاه را به خاک مالیدند.

انتهای پیام/




تاریخ : چهارشنبه 98/10/25 | 5:42 صبح | نویسنده : مرتضی | نظر


  • paper | خرید لینک | اخبار
  • خرید Reports | مقاله سورس باز نیو