سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بانک‌ها قانون را دور زده و ربا می‌گیرند/ رشد 39 درصدی نقدینگی و 42 درصدی پایه پولی در یک سال اخیر

عضو هیأت رئیسه مجلس گفت: مقایسه مرداد سال جاری با مرداد سال گذشته نشان می‌دهد 39 و 42 درصد افزایش حجم نقدینگی و رشد پایه پولی را شاهد بوده‌ایم.

بانک‌ها قانون را دور زده و ربا می‌گیرند/ رشد 39 درصدی نقدینگی و 42 درصدی پایه پولی در یک سال اخیر

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، سید محسن دهنوی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (سه شنبه 18 آبان) در جریان بررسی تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد بانک‌های دولتی و بانک‌های واگذارشده در اجرای اصل 144 قانون اساسی به عنوان نماینده متقاضیان اظهار داشت: اگر در جامعه‌ای سود‌اندوزی و کسب درآمد از راه بهره پول شود، آن جامعه با از دست رفتن توان تولید و فرصت‌های شغلی، بیکاری و مصائب اقتصادی مواجه خواهد شد.

وی افزود: علیرغم تاکید مقام معظم رهبری و نص صریح قوانین بازهم متأسفانه بانک‌ها قانون را در خیلی از جاها دور می‌زنند و با اینکه به صورت سیتماتیک در نظام جمهوری اسلامی ربا ممنوع اعلام شده است، اما این موضوع در سیستم بانکداری ما اجرا نمی‌شود و به انواع مختلف قانون را دور می‌زنند و اتفاقی عین ربا در سیستم‌های بانکی اتفاق می‌افتد.

عضو هیات رئیسه مجلس اظهار داشت: مسأله خلق پول بی‌پشتوانه توسط بانک‌ها و عدم نظارت بر کارکرد آنها به یکی از اصلی‌ترین موانع رشد اقتصاد کشور تبدیل شده است؛ بانک‌های کشور در اعطای تسهیلات با بهره مرکب و جذب سپرده با سود بالا با یکدیگر رقابت می‌کنند و مشارکت در تولید و اشتغال را به فراموشی سپردند در نتیجه بانک‌ها از جیب مردم نقدینگی خلق کرده و می‌کنند و فشار معیشتی ناشی از این خلق نقدینگی مستقیما به مردم وارد می‌شود.

دهنوی گفت: مطابق آخرین آمار بانک مرکزی حجم نقدینگی در مرداد 1400 به 4 هزار هزار میلیارد تومان رسیده است و پایه پولی هم به 515 هزار میلیارد تومان رسیده است. مقایسه مرداد سال جاری با مرداد سال گذشته هم به گونه‌ای است که 39 درصد و 42 درصد افزایش حجم نقدینگی و رشد پایه پولی را نشان می‌د‌هد.

دهنوی درباره طرح تحقیق و تفحص از بانک ها، گفت: سال گذشته بانک ها اعلام کردند هزار و 900 هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده اند یعنی نزدیک به 50 درصد آن نقدینگی را تسهیلات دادند اما آمار را که نگاه می کنیم درمی یابیم که 55 درصد این تسهیلات را به بخش بازرگانی و خدمات دادند و بخش بسیار کمی از آن صرف تولید شده و بخش مسکن نیز تنها 5 درصد سهم داشته در حالی که نظام بانکی کشور به صورت درون زا نقدینگی و پایه پولی را رشد می دهد بخش عمده ای از واحدهای صنعتی کشور با مشکل کمبود سرمایه در گردش مواجه است.

نماینده مردم تهران خاطرنشان کرد: باید مشخص شود سیستم بانکی با خلق نقدینگی چه می کند که تولید همچنان عقب است که با وجود تسهیلات بانکی بخش تولید دریافتی نداشته و در حالی که آن دسته از بانک هایی که به تولید وام می دهند نوع قرارداد را طوری تنظیم می کنند که بعد از مدتی کل تشکیلات تولید را صاحب می شوند.

وی تصریح کرد: بانک ها متاسفانه وام قرض الحسنه را تبدیل به بهره 4 درصدی و آن را مرکب کرده اند و این دست در جیب مردم کردن است. قانون می گوید وام قرض الحسنه 4 درصد پرداخت شود. وامی که 10 میلیون یا 20 میلیون است به افراد مرفه تعلق نمی گیرد اما حالا بانک ها تعریف وام 4 درصد را عوض کرده اند و آن را به وام با بهره مرکب 4 درصد تبدیل کرده اند.

دهنوی در خصوص نامه نگاری انجام شده با بانک ها و عدم شفافیت در عملکرد آن ها، گفت: ما بارها از بانک ها خواستیم که در خصوص پرداخت وام های کلان گزارش مکتوب به ما ارائه کنند و توضیح دهند که چه کسانی آن ها را دریافت کرده اما بانک ها هیچ گزارشی به ما ارائه نمی کنند و جزیره ای در سیستم بانکی تشکیل شده که به کسی پاسخگو نیستند به عنوان مثال در 27 اسفندماه 93 در یکی از همین بانک های دولتی 5 هزار میلیارد تومان که قرار بود در سرفصل حساب دولتی برای آب های مرزی واریز شود تصاحب شد و بدون اجازه به صورت کوتاه مدت افتتاح حساب شد تا از عواید افتتاح حساب بهره مند شوند.

وی افزود: بعد از یک ماه با ورود دستگاه های نظارتی آن حساب مسدود شد یعنی از 8 میلیارد دلار پول آب های مرزی یک بانک دولتی چقدر سود برده و در مورد آن نیز هیچ گزارش شفافی به مجلس ارائه نشد و این تنها یک مورد از عملکرد تخلف آمیز بانک ها بوده که پول را در حساب های دیگر و حساب های بین بانکی جابه جا کرده و سود از آن ها دریافت کردند و این اتفاقات باز هم در شبکه بانکی تکرار شد البته این موضوع در شعبه 10 بازپرسی با ورود سازمان اطلاعات استان تهران در جریان افتاد و افرادی برای آن احضار شد.

عضو هیات رئیسه مجلس در بخش دیگری از صحبت های خود با بیان اینکه آلودگی در سیستم بانکی بسیار توسعه پیدا کرده خاطرنشان کرد: مجموعه های مختلفی از سوی بانک ها در این موضوع درگیر شدند و نسبت کفایت سرمایه بانک ها نیز به شرایط بحرانی رسیده و در نتیجه عدم اجرای سیاست های پولی در کشور و عدم نظارت صحیح بانک مرکزی شاهد کاهش نسبت کفایت سرمایه بانک ها به زیر 8 درصد هستیم و خیلی از بانک ها در آستانه ورشکستگی قرار دارند که در ماه های اخیر ما یک نمونه از صورت های مالی بانک ملی را که در رسانه ها منتشر شد دیدیم.

وی خاطرنشان کرد: مجلس باید با شأن نظارتی خود به این موضوعات ورود کند تا روشن شود نه تنها وام های خرد، وام های بالای 100 میلیارد تومان به چه کسانی اختصاص یافته و سایر وام های کلان نیز چگونه و با چه ضوابطی پرداخت شده، همچنین وام های معوق را نیز به عنوان وام جدید محاسبه می کنند و با استمهال آن ها سندهای تازه ثبت می کنند و از طرف دیگر وقتی یک جوان یک وام ساده 10 میلیونی می خواهد باید بارها در شبکه بانکی رفت و آمد کند و در حالی که ما تکلیف کردیم برای وام قرض الحسنه 2 ضامن نیاز نیست و با اعتبار سنجی حساب فردی وام باید پرداخت شود از افراد یک چمدان مدارک درخواست می شود.

دهنوی با بیان اینکه تحقیق و تفحص در محورهای مهمی تدوین شده، گفت: با همکاری کمیسیون اقتصادی مجلس به این موضوع ورود خواهد کرد تا سیستم بانکی منظم شود تا نظارت بر این سیستم بیشتر از قبل شود.

انتهای پیام




تاریخ : سه شنبه 100/8/18 | 12:42 عصر | نویسنده : مرتضی | نظر

فارس من| هنجار‌شکنی و وضع تأسف‌بار اماکن گردشگری +فیلم

 رعایت حجاب در اماکن گردشگری به جز اینکه در کشورمان قانون است، دارای مصوبه و ابلاغی است که طی آن مسئولان این اماکن باید ضمن ممانعت از ورود افراد بی‌حجاب و یا بدحجاب هیچ خدماتی هم به آنها ارائه نکنند.

فارس من| هنجار‌شکنی و وضع تأسف‌بار اماکن گردشگری +فیلم

خبرگزاری فارس ـ گروه فرهنگ عمومی: موضوع عدم رعایت حجاب در اماکن گردشگری از جمله موضوعاتی است که این روز‌ها درباره آن صحبت‌هایی به گوش می‌رسد. این امر در حالی است که بخش‌نامه‌ها و مواد قانونی مختلفی برای این موضوع وجود دارد، اما آنچه مشاهده می‌شود این است که این قوانین و بخشنامه‌ها در اماکن گردشگری چندان اجرا نمی‌شود و مسئولان اماکن هم دغدغه‌ای برای این امر ندارند.

سامانه «فارس من» خبرگزاری فارس هم طی روز‌های اخیر با درخواست پرامضای مخاطبان مبنی بر رسیدگی به موضوع رعایت حجاب در اماکن گردشگری مواجه هست و سوژه ثبت‌شده با بیش از 1600 امضاء مورد استقبال مردم واقع شده است. که می‌توانید آن را از اینجا مشاهده کنید.

نابسامانی و بی‌قانونی در اماکن گردشگری در موضوع حجاب

سردبیر این سوژه در گفت‌وگو با فارس درباره موضوع رعایت حجاب در اماکن گردشگری گفت: متأسفانه گزارش‌های خوبی از وضع رعایت حجاب در اماکن گردشگری و تفریحی به گوش نمی‌رسد و شاهد یک نابسامانی و بی‌قانونی در این زمینه هستیم.

وی با اشاره به هنجارشکنی در مجموعه باغ شاهزاده ماهان کرمان گفت: موضوعی که من را بر آن داشت تا این سوژه را در سامانه فارس من ثبت کنم هنجار شکنی عجیب در باغ شاهزاده ماهان کرمان بود که در روز 30 مهرماه رخ داد و در آن یک خانم که گویا مدل بودند بدون حجاب و با پوششی ناهنجار در این مجموعه خودنمایی می‌کرد و گردشگران هم وی را تماشا می‌کردند.

 

هنجارشکنی در باغ ماهان کرمان

وی ادامه داد: این موضوع در اماکن گردشگری شهر‌های مختلف به راحتی رخ می‌دهد و با وجود اینکه رعایت حجاب در کشور ما الزامی است اما مسئولان اماکن گردشگری توجهی به رعایت قانون ندارند.

وظایف دستگاه‌ها و نهاد‌های مختلف درباره عفاف و حجاب

این درحالی است که لزوم توجه به عفاف و حجاب هم از قوانین رسمی جمهوری اسلامی ایران است و هم این امر از مصوبات شورای فرهنگ عمومی کشور به شمار می‌رود که در این مصوبه وظایف همه دستگاه‌ها از جمله سازمان میراث فرهنگی سابق یا وزارت گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی فعلی مشخص شده و باید این وظایف در قالب بخش‌نامه به منظور اجرا به همه اماکن و نهاد‌های زیر‌مجموعه این وزارت‌خانه ابلاغ شود.

آنچه باید وزارت گردشگری درباره عفاف و حجاب انجام دهد

وظایف وزارت وزارت گردشگری در حوزه عفاف و حجاب بر اساس مصوبه شورای فرهنگ عمومی به شرح زیر است؛

1ـ ترویج فرهنگ عفاف در حوزه سازمان و ادارات تابعه در سراسر کشور و نظارت بر رعایت حجاب اسلامی توسط شاغلین آن سازمان.
2ـ تهیه و تدوین دستورالعمل اجرایی توسط دفتر تدوین استاندارهای فنی و نظارت سازمان جهت: الف) دفاتر خدمات سیاحتی و گردشگری، ب) اماکن اقامتی و پذیرایی وابسته، ج) موزه‌ها و بناهای تاریخی (اعم از داخلی و خارجی) و... به منظور تعمیم فرهنگ عفاف در اماکن تحت نظارت بر حفظ حجاب اسلامی توسط کارکنان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و عدم ارائه خدمات به مراجعین متخلف (افراد بدحجاب و بی‌حجاب).
3ـ بررسی صلاحیت متقاضیان فعالیت در مراکز تحت پوشش سازمان اعم از مدیران، متصدیان و شاغلین دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری، مراکز اقامتی و پذیرایی، راهنمایان گردشگران و ... توسط حراست سازمان به منظور پیشگیری از ورود افراد فاقد صلاحیت بر مسند مشاغل مذکور و تأمین امنیت اخلاقی برای خانواده‌ها در این مراکز.
4ـ جلوگیری از ادامه فعالیت مراکز غیرمجاز، رسیدگی به تخلفات مراکز و دفاتر دارای مجوز و معرفی متخلفین به مراجع قضایی.
5ـ نظارت بر گروه‌های ویژه‌ گردشگران خارجی به منظور رعایت شئونات اسلامی و جلوگیری از اشاعه فرهنگ مبتذل در جامعه.
6ـ ایجاد مراکز فروش پوشاک، کالاهای فرهنگی و اماکن اقامتی و پذیرایی برای گردشگران خارجی.
7ـ اطلاع‌رسانی در خصوص شئونات اسلامی و فرهنگی با جزوات و بروشورهای توزیعی در بین گردشگران.
8ـ اختصاص‌ آموزش‌های لازم مرتبط با فرهنگ عفاف و حجاب در دوره‌های هتل‌داری و شرط گزینش و بکارگیری راهنمایان گروه‌های گردشگری.
9ـ سیاست‌گزاری فرهنگی در مورد گروه‌های گردشگری اعزامی به مراکز گردشی خارجی به منظور صیانت از فرهنگ و هویت ایرانی‌ـ اسلامی.
10ـ برنامه‌ریزی، نظارت و کنترل فرهنگی پیرامون اعزام گروه‌های گردشگری به خارج از کشور.
11ـ برنامه‌ریزی در خصوص محدودسازی عزیمت گردشگران ایرانی به مراکز و مناطق گردشگری غیراخلاقی خارج از کشور.

التزام به رعایت حجاب هم قانون دارد و هم ابلاغ شده است

با این مصوبه می‌توان دریافت که موضوع عدم رعایت حجاب در اماکن گردشگری به دلیل خلأ قانونی نیست و حتی این موضوع به دلیل عدم ابلاغیه و بخش‌نامه هم نیست زیرا این مصوبه توسط ادارات کل گردشگری استان‌ها به نهاد‌های تابعه و اماکن گردشگری ابلاغ شده اما نظارتی بر حسن اجرای آن وجود ندارد و ظاهراً مسئولان اماکن گردشگری و توریستی علاقه‌ای به اجرای آن ندارند، زیرا بر اساس این مصوبه موظفند به گردشگران متخلف یعنی افراد بدحجاب و بی‌حجاب خدمات ندهند و حتی از ورود آنها جلوگیری کنند.

موضوع التزام به حجاب فقط مربوط به شهروندان ایرانی نیست بلکه گردشگران خارجی هم موظف به رعایت آن هستند، زیرا این امر قانون رسمی جمهوری اسلامی است و همه کسانی که در جامعه ایران حضور دارند موظب به رعایت قوانین هستند.

چرا گردشگران خارجی و شهروندان پیرو دیگر ادیان باید حجاب را رعایت کنند؟

علی غلامی عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق (ع) و کارشناس حقوق در خصوص دلائل الزام حجاب برای گردشگران خارجی می‌گوید: در جمهوری اسلامی قانونی است به عنوان حجاب، این قانون را شما که مسلمان هستید باید رعایت کنید چون هم قانون‌تان است و هم در شرع آمده، اگر هم غیرمسلمان هستید به عنوان قانون شهروندی ایران با آن را رعایت کنید، و نه به عنوان دستور شرعی.

وی در این خصوص ادامه می‌دهد: وقتی افرادی ذیل حکومت اسلامی زندگی می‌کنند که ادیان‌شان غیر از اسلام است چون در پذیرش دین تحمیلی نداریم، می‌شوند اهل کتاب ساکن در جمهوری اسلامی و یکی از کارهایی که حق ندارند انجام دهند تظاهر به منکر است، آنها که غیرمسلمان هستند در خلوت خودشان اعمال‌شان را انجام می‌دهند و ما نه تنها کاری نداریم بلکه در قانون ما آمده احکام‌شان را متناسب با دین خودشان انجام دهند ولی حق تظاهر به منکر ندارند. در واقع برای غیرمسلمان‌ها حجاب قانون است اما واقعی‌اش این است که بر اساس دین خودشان است، برای گردشگران هم همین‌طور.

عدم اجرای قانون علت اصلی مشکل بدحجابی و بی‌حجابی در اماکن گردشگری

با نگاهی به نکات مطرح شده، موضوع رعایت حجاب در اماکن فرهنگی هم به صورت کلی جزء قوانین جمهوری اسلامی ایران است و هم به صورت اختصاصی وزارت گردشگری بر اساس مصوبه شورای فرهنگ عمومی موظف است که در اماکن گردشگری و توریستی گردشگران را به رعایت حجاب ملزم کند و به افراد بد‌حجاب و بی‌حجاب خدمات ندهد.

پس آنچه امروز به عنوان بدحجابی و یا بی حجابی در اماکن گردشگری مشاهده می‌شود کوتاهی مسئولان این وزارتخانه در اجرای قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و مصوبه شورای فرهنگ عمومی است.

انتهای پیام




تاریخ : دوشنبه 100/8/10 | 7:55 صبح | نویسنده : مرتضی | نظر

فارس من| هنجار‌شکنی و وضع تأسف‌بار اماکن گردشگری +فیلم

 رعایت حجاب در اماکن گردشگری به جز اینکه در کشورمان قانون است، دارای مصوبه و ابلاغی است که طی آن مسئولان این اماکن باید ضمن ممانعت از ورود افراد بی‌حجاب و یا بدحجاب هیچ خدماتی هم به آنها ارائه نکنند.

فارس من| هنجار‌شکنی و وضع تأسف‌بار اماکن گردشگری +فیلم

خبرگزاری فارس ـ گروه فرهنگ عمومی: موضوع عدم رعایت حجاب در اماکن گردشگری از جمله موضوعاتی است که این روز‌ها درباره آن صحبت‌هایی به گوش می‌رسد. این امر در حالی است که بخش‌نامه‌ها و مواد قانونی مختلفی برای این موضوع وجود دارد، اما آنچه مشاهده می‌شود این است که این قوانین و بخشنامه‌ها در اماکن گردشگری چندان اجرا نمی‌شود و مسئولان اماکن هم دغدغه‌ای برای این امر ندارند.

سامانه «فارس من» خبرگزاری فارس هم طی روز‌های اخیر با درخواست پرامضای مخاطبان مبنی بر رسیدگی به موضوع رعایت حجاب در اماکن گردشگری مواجه هست و سوژه ثبت‌شده با بیش از 1600 امضاء مورد استقبال مردم واقع شده است. که می‌توانید آن را از اینجا مشاهده کنید.

نابسامانی و بی‌قانونی در اماکن گردشگری در موضوع حجاب

سردبیر این سوژه در گفت‌وگو با فارس درباره موضوع رعایت حجاب در اماکن گردشگری گفت: متأسفانه گزارش‌های خوبی از وضع رعایت حجاب در اماکن گردشگری و تفریحی به گوش نمی‌رسد و شاهد یک نابسامانی و بی‌قانونی در این زمینه هستیم.

وی با اشاره به هنجارشکنی در مجموعه باغ شاهزاده ماهان کرمان گفت: موضوعی که من را بر آن داشت تا این سوژه را در سامانه فارس من ثبت کنم هنجار شکنی عجیب در باغ شاهزاده ماهان کرمان بود که در روز 30 مهرماه رخ داد و در آن یک خانم که گویا مدل بودند بدون حجاب و با پوششی ناهنجار در این مجموعه خودنمایی می‌کرد و گردشگران هم وی را تماشا می‌کردند.

 

هنجارشکنی در باغ ماهان کرمان

وی ادامه داد: این موضوع در اماکن گردشگری شهر‌های مختلف به راحتی رخ می‌دهد و با وجود اینکه رعایت حجاب در کشور ما الزامی است اما مسئولان اماکن گردشگری توجهی به رعایت قانون ندارند.

وظایف دستگاه‌ها و نهاد‌های مختلف درباره عفاف و حجاب

این درحالی است که لزوم توجه به عفاف و حجاب هم از قوانین رسمی جمهوری اسلامی ایران است و هم این امر از مصوبات شورای فرهنگ عمومی کشور به شمار می‌رود که در این مصوبه وظایف همه دستگاه‌ها از جمله سازمان میراث فرهنگی سابق یا وزارت گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی فعلی مشخص شده و باید این وظایف در قالب بخش‌نامه به منظور اجرا به همه اماکن و نهاد‌های زیر‌مجموعه این وزارت‌خانه ابلاغ شود.

آنچه باید وزارت گردشگری درباره عفاف و حجاب انجام دهد

وظایف وزارت وزارت گردشگری در حوزه عفاف و حجاب بر اساس مصوبه شورای فرهنگ عمومی به شرح زیر است؛

1ـ ترویج فرهنگ عفاف در حوزه سازمان و ادارات تابعه در سراسر کشور و نظارت بر رعایت حجاب اسلامی توسط شاغلین آن سازمان.
2ـ تهیه و تدوین دستورالعمل اجرایی توسط دفتر تدوین استاندارهای فنی و نظارت سازمان جهت: الف) دفاتر خدمات سیاحتی و گردشگری، ب) اماکن اقامتی و پذیرایی وابسته، ج) موزه‌ها و بناهای تاریخی (اعم از داخلی و خارجی) و... به منظور تعمیم فرهنگ عفاف در اماکن تحت نظارت بر حفظ حجاب اسلامی توسط کارکنان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و عدم ارائه خدمات به مراجعین متخلف (افراد بدحجاب و بی‌حجاب).
3ـ بررسی صلاحیت متقاضیان فعالیت در مراکز تحت پوشش سازمان اعم از مدیران، متصدیان و شاغلین دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری، مراکز اقامتی و پذیرایی، راهنمایان گردشگران و ... توسط حراست سازمان به منظور پیشگیری از ورود افراد فاقد صلاحیت بر مسند مشاغل مذکور و تأمین امنیت اخلاقی برای خانواده‌ها در این مراکز.
4ـ جلوگیری از ادامه فعالیت مراکز غیرمجاز، رسیدگی به تخلفات مراکز و دفاتر دارای مجوز و معرفی متخلفین به مراجع قضایی.
5ـ نظارت بر گروه‌های ویژه‌ گردشگران خارجی به منظور رعایت شئونات اسلامی و جلوگیری از اشاعه فرهنگ مبتذل در جامعه.
6ـ ایجاد مراکز فروش پوشاک، کالاهای فرهنگی و اماکن اقامتی و پذیرایی برای گردشگران خارجی.
7ـ اطلاع‌رسانی در خصوص شئونات اسلامی و فرهنگی با جزوات و بروشورهای توزیعی در بین گردشگران.
8ـ اختصاص‌ آموزش‌های لازم مرتبط با فرهنگ عفاف و حجاب در دوره‌های هتل‌داری و شرط گزینش و بکارگیری راهنمایان گروه‌های گردشگری.
9ـ سیاست‌گزاری فرهنگی در مورد گروه‌های گردشگری اعزامی به مراکز گردشی خارجی به منظور صیانت از فرهنگ و هویت ایرانی‌ـ اسلامی.
10ـ برنامه‌ریزی، نظارت و کنترل فرهنگی پیرامون اعزام گروه‌های گردشگری به خارج از کشور.
11ـ برنامه‌ریزی در خصوص محدودسازی عزیمت گردشگران ایرانی به مراکز و مناطق گردشگری غیراخلاقی خارج از کشور.

التزام به رعایت حجاب هم قانون دارد و هم ابلاغ شده است

با این مصوبه می‌توان دریافت که موضوع عدم رعایت حجاب در اماکن گردشگری به دلیل خلأ قانونی نیست و حتی این موضوع به دلیل عدم ابلاغیه و بخش‌نامه هم نیست زیرا این مصوبه توسط ادارات کل گردشگری استان‌ها به نهاد‌های تابعه و اماکن گردشگری ابلاغ شده اما نظارتی بر حسن اجرای آن وجود ندارد و ظاهراً مسئولان اماکن گردشگری و توریستی علاقه‌ای به اجرای آن ندارند، زیرا بر اساس این مصوبه موظفند به گردشگران متخلف یعنی افراد بدحجاب و بی‌حجاب خدمات ندهند و حتی از ورود آنها جلوگیری کنند.

موضوع التزام به حجاب فقط مربوط به شهروندان ایرانی نیست بلکه گردشگران خارجی هم موظف به رعایت آن هستند، زیرا این امر قانون رسمی جمهوری اسلامی است و همه کسانی که در جامعه ایران حضور دارند موظب به رعایت قوانین هستند.

چرا گردشگران خارجی و شهروندان پیرو دیگر ادیان باید حجاب را رعایت کنند؟

علی غلامی عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق (ع) و کارشناس حقوق در خصوص دلائل الزام حجاب برای گردشگران خارجی می‌گوید: در جمهوری اسلامی قانونی است به عنوان حجاب، این قانون را شما که مسلمان هستید باید رعایت کنید چون هم قانون‌تان است و هم در شرع آمده، اگر هم غیرمسلمان هستید به عنوان قانون شهروندی ایران با آن را رعایت کنید، و نه به عنوان دستور شرعی.

وی در این خصوص ادامه می‌دهد: وقتی افرادی ذیل حکومت اسلامی زندگی می‌کنند که ادیان‌شان غیر از اسلام است چون در پذیرش دین تحمیلی نداریم، می‌شوند اهل کتاب ساکن در جمهوری اسلامی و یکی از کارهایی که حق ندارند انجام دهند تظاهر به منکر است، آنها که غیرمسلمان هستند در خلوت خودشان اعمال‌شان را انجام می‌دهند و ما نه تنها کاری نداریم بلکه در قانون ما آمده احکام‌شان را متناسب با دین خودشان انجام دهند ولی حق تظاهر به منکر ندارند. در واقع برای غیرمسلمان‌ها حجاب قانون است اما واقعی‌اش این است که بر اساس دین خودشان است، برای گردشگران هم همین‌طور.

عدم اجرای قانون علت اصلی مشکل بدحجابی و بی‌حجابی در اماکن گردشگری

با نگاهی به نکات مطرح شده، موضوع رعایت حجاب در اماکن فرهنگی هم به صورت کلی جزء قوانین جمهوری اسلامی ایران است و هم به صورت اختصاصی وزارت گردشگری بر اساس مصوبه شورای فرهنگ عمومی موظف است که در اماکن گردشگری و توریستی گردشگران را به رعایت حجاب ملزم کند و به افراد بد‌حجاب و بی‌حجاب خدمات ندهد.

پس آنچه امروز به عنوان بدحجابی و یا بی حجابی در اماکن گردشگری مشاهده می‌شود کوتاهی مسئولان این وزارتخانه در اجرای قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و مصوبه شورای فرهنگ عمومی است.

انتهای پیام




تاریخ : دوشنبه 100/8/10 | 7:26 صبح | نویسنده : مرتضی | نظر

شکست ارتش انگلیس از 10 بانوی ایرانی/ وقتی روباه پیر با 300 کشته و خفت از دشتستان رانده شد

لرده روستایی کوهستانی در دل کوه‌های گیسکان در شمال شرقی شهر برازجان استان بوشهر است که زنان آن نام این منطقه را جاودانه کرده‌اند.

شکست ارتش انگلیس از 10 بانوی ایرانی/ وقتی روباه پیر با 300 کشته و خفت از دشتستان رانده شد

خبرگزاری فارس - بوشهر، سینا ناجی: نامه تهدیدآمیزی از سوی انگلیس فرستاده شد که در آن رئیسعلی را تهدید به ویران کردن خانه‌ها و قطع نخیلات کرده بود ولی رئیسعلی در پاسخ نوشت: خانه ما کوه است و تخریب آن خارج از حیطه قدرت امپراتوری بریتانیا است، در صورت اقدام تا حد آخرین امکان مقاومت خواهم کرد.

داستان واقعی و حماسی زنان لَرده مصداقی کامل و بارز از این مکاتبه رئیسعلی با انگلیسیان است؛ اما این رویداد تاریخی – ملی چگونه رقم خورد؟

لرده کجاست؟

لرده روستایی کوهستانی در دل کوه‌های گیسکان در شمال شرقی شهر برازجان استان بوشهر است که زنان آن نام این منطقه را جاودانه کرده‌اند. بعد از اینکه مجاهدان دشتستانی از نبرد سربست چغادک به روستای احمدی و به سمت برازجان عقب‌نشینی کردند، انگلیسی‌ها در صدد اسارت غضنفرالسلطنه حاکم دشتستان برآمدند، اما او با ترفندی از دست انگلیسی‌ها گریخت و با سایر مجاهدین به سمت مناطق کوهستانی گیسکان و لرده رفتند تا بتوانند برای مقابله با انگلیس تجدید قوا کنند.

انگلیسی‌ها زمانی که فهمیدند غضنفرالسلطنه و یارانش به سوی لرده عقب نشستند و پس از گذشت یک ماه هنوز دست از مبارزه بر نمی‌دارند برای اتمام کار وی به طرف کوه‌های گیسکان که پناهگاه وی و یارانش بود رفتند تا کار او را یک‌سره کنند.

افسر ژاندارمری سوئدی که روزشمار وقایع جنگ چغادک را نوشته درباره غضنفرالسلطنه می‌نویسد پس از شهادت محمود خان برادر غضنفرالسلطنه، به او پیشنهاد می‌دهند که 70 هزار لیره بگیر و از جنگ علیه انگلیس دست بکش، اما او جواب می‌دهد به خدا قسم اگر 70 میلیون لیره هم بدهید من برای دفاع از وطن و ناموسم می‌جنگم.

به نوشته جیمز مابرلی کاپیتان والاس (افسر ستاد فرماندهی) و ژنرال السمی به این نتیجه رسیدند که تنها راه، غافلگیری غضنفرالسلطنه است بنابراین شبانه با 2 ستون، ستون سمت راست به فرماندهی ژنرال السمی و ستون سمت چپ به فرماندهی میجر فرنکز ساعت 11 شب 30 اکتبر 1918 / 8 آبان 1297 حرکت و ساعت 3 بامداد به قله لرده رسیدند.

لرزه دشمن از زنان لرده

پس از به آتش کشیدن چادر غضنفرالسلطنه و پراکنده شدن خانواده‌اش 11 نفر از مردان لرده به زعامت فرزندان رئیس ملک گیسکانی به نام‌های حاجی و فرهاد به کمک تفنگچیان دشتستانی آمدند ولی به‌رغم دلیری و رشادت آن‌ها دشمن توانست با تاکتیک‌های خاص آنان را محاصره و خلع سلاح نماید، خبر دستگیری مردان به بانوان لرده رسید ولی اراده و شجاعت و از جان گذشتن این بانوان حامسه آفرید؛ به گفته علمیراد فراشنبدی: بالاخره تاریخ نوشت که 10 نفر زن کوه‌نشین دشتستانی که از گستاخی دشمن سخت به هیجان آمده بودند مرگ را استقبال نمودند و تا پای جان از حریم آب و خاک و حیثیت ملی رشیدانه دافع کردند.

این بانوان در لحظاتی که نیروهای انگلیس به پیروزی قطعی نائل شده و در راه برگشت بود با شلیک گلوله و فریادهای ترس آور (شیون) و هلهله توام با غریو (کل) که در کوهسار طنین انداخته بود سربازان هندی و انگلیسی را مرعوب نمودند به طوری که دشمن فکر کرد تعداد زیادی از جنگجویان با مهمات فراوان از پشت سر به آنها حمله کردند.

این مسئله باعث هراس نیروهای مهاجم شد و اسرا از فرصت به دست آمده استفاده کرده از مهلکه دور شدند و به کمک شیرزنان لرده‌ای آمدند، شیرزنان لرده‌ای که از ابتدا ضمن جابه‌جایی زنان برازجانی به مکان‌های امن وظایف سنگینی همچون دیده‌بانی و رساندن آب و آذوقه و مهمات به مردان را برعهده داشتند، این‌بار به تنهایی یک ستون از نیروهای انگلیسی را مرعوب و متوحش ساختند.

انگلیسی‌ها که تاب مقاومت و مقابله را در خود نمی‌دیدند تصمیم به بازگشت گرفتند دشمن حتی موقع عقب‌نشینی کشتگان و مجروحان خویش را نبرد؛ جالب اینجاست که هیچ یک از این زنان حتی مجروح هم نشدند.

عقب نشینی انگلیسی ها با تلفات زیاد

انگلیسی‌ها  پس از سه روز نبرد ناموفق با مردان وزنان لَرده‌ای و برازجانی و عدم دسترسی به غضنفر السلطنه و دادن تلفات زیاد و مجروحین فراوان با زحمات زیاد ناچار به عقب‌نشینی شده و چون کشته‌ها و مجروحین خود را نمی‌توانستند به‌راحتی با خود حمل کنند، از اردوگاه خود در برازجان درخواست کمک کردند.

در این حماسه تاریخی شیرزنان لرده دشتستان با تفنگ‌های ساده خود موفق شدند یکی از گروهان‌های انگلیسی را زمین گیر و تلفات سنگینی بر آنان وارد کنند. زنان دشتستانی همواره شجاعانه هم‌دوش مردان خود در صحنه‌ها حضور داشته‌اند که در اوج خود حماسه لرده را می‌توان به‌عنوان یک الگو به زنان معرفی کرد زنان لرده دشتستان مظلوم واقع شده‌اند و به واسطه این حماسه جاویدی که خلق کردند باید کتاب‌ها در وصف آن‌ها نوشت و بیش از پیش به جامعه معرفی شوند.

نقل است که طی سه روز حماسه لَرده، انگلیسی‌ها با بیش از 300 کشته و ده‌ها زخمی بر جای گذاشتند و مقادیر زیادی سلاح، توپ و مهمات از دست دادند و با خفت درحالی‌که زنان لَرده نقش ویژه‌ای را در شکست آن‌ها داشتند به اردوگاه خود برگشتند اما فرمانده انگلیسی بعدها در گزارش عملیات خود بنا به تکبر انگلیسی، برای توجیه این شکست خفت‌بار از زنان عشایر، گم کردن راه را دلیل عقب‌نشینی سپاه خود عنوان کرد تا تاریخ ننویسد که انگلیسی‌ها از چند زن ایرانی شکست خوردند؛ در تاریخ نام تعدادی از این بانوان بانام‌های سوگل، سلطان، جانی، خانمی و گل عنبر ذکرشده است.

انگلیس و تاریخی که ارزش گفتن نداشت

جیمز مابرلی به سرپرسی سایکس می‌نویسد: ... تنقیح و پیرایش سفت و سخت این تاریخ ارزش چندانی برجای نخواهد گذاشت علاوه بر این توجیه بسیاری از عملیات صورت گرفته را برای عموم نیز غیرممکن می‌سازد.

به هر حال با نبرد لرده انگلیسی‌ها به اهدافی که داشتند یعنی در هم شکستن مقاومت غضنفرالسلطنه و دستگیری وی نرسیدند چه بسا اگر کمک و همراهی زنان لرده نبود قوای انگلیس که هم از حیث تجهیزات و نفرات برتری داشت به اهداف خود می‌رسیدند اما رشادت شیرزنان لرده و ایثار و فداکاری آن‌ها باعث شد که این نبرد نتیجه‌ای جز رسوایی برای قوای انگلیس و فرماندهانش به بار نیاورد و در صحت سخن ادوارد گری در برابر نمایندگان مجلس انگلیس که ضمن تمجید از قوای انگلیس گفته بود: "دولت بریتانیا می تواند با 500 نفر نظامی از بوشهر تا اصفهان را تصرف نماید" بیشتر معلوم شود.

میجر فرنکز که طعم شکست از مردان دلاور و شیرزنان لرده‌ای را چشیده بود و سخت تحت تاثیر آن حادثه قرار گرفته بود بعدها از آقاخان زیارتی حاکم برازجان می‌خواهد که ترتیب ملاقات وی با سرداران عشایر لرده‌ای را فراهم آورد وی پس از حضور در جمع مردم زبان به ستایش آن‌ها گشود و از چند نفر آنان عکس گرفت و گفت: عکس شما را به لندن می‌برم تا دولت انگلیس چهره‌های شما را ببیند، به آن‌ها خواهم گفت که شما چگونه جنگیدید و ...

 الگوهایی که نیازی به ساختن و اغراق‌گویی ندارند

یکی از بزرگ‌ترین خلع‌های ما در کشور نشناساندن الگوهای موجود در لابه لای تاریخ به نسل جوانان است؛ الگوهایی که نیازی به ساختن یا حتی اغراق‌گویی پیرامون اتفاق‌های مربوط به آن ندارد بلکه با گفتن متن ساده تاریخی انقلابی در شکل‌گیری شخصیت این جوانان ایجاد می‌کند.

در روی دیگر با کمال تاسف پیرامون همین زنان لرده کتابی کامل و جامع تدوین نشده و بایستی فعالان حوزه تاریخ و فرهنگ به‌ویژه مسؤولین ذی ربط در این زمینه اهتمام جدی و بیشتری داشته باشند؛ تاریخ ایران زمین گوهری کم‌یاب و تا قسمتی دست نخورده‌ای است که باید با توجه به تغییر نسل و در قالب‌های جذاب به جوانان شناسانده شود. 

منابع:علیمراد فراشنبدی؛ جنوب ایران در مبارزات ضداستعماری
سروش اتابک‌زاده؛ جایگاه دشتستان در سرزمین ایران
سیدقاسم یاحسینی؛ از جنگ لرده تا حماسه سیمین
علیمراد فراشبندی؛ گوشه‌ای از تاریخ انقلاب مسلحانه 
جیمز مابرلی؛ عملیات در ایران
سیدقاسم یاحسینی؛ مطالعاتی در باب تنگستان
از نبرد دلوار تا حماسه لرده؛ فاطمه مومنی

انتهای پیام




تاریخ : دوشنبه 100/8/10 | 6:44 صبح | نویسنده : مرتضی | نظر

شفابخش مثل «آنغوزه»/ بازار چند هزار میلیاردی «طلای کویر» در دست هندی‌ها

گیاه «آنغوزه» یا همان «طلای کویر» یکی از محصولات ارزشمندی است که 99 درصد آن به صورت فله‌ای و با قیمت بسیار ارزان در بشکه‌های فلزی و حلب‌های روغن 30 تا 75 کیلویی به کشور هندوستان صادر می‌شود.

شفابخش مثل «آنغوزه»/ بازار چند هزار میلیاردی «طلای کویر» در دست هندی‌ها

خبرگزاری فارس- خراسان‌جنوبی؛ در استانی زندگی می‌کنیم که به لحاظ بارش باران جزو فقیرترین استان‌های کشور است. جایی که از شمال و جنوب و غرب با بیابان و کویر محاصره شده و مردمانش به رغم همه محدودیت‌ها همتی بلند دارند و با حفر کیلومترها از اعماق زمین، آب را خارج کرده و امورات زندگی و کشاورزی خود را با همین اندک آب می‌گذرانند.

خراسان‌جنوبی استان کویری است اما سرزمینی است که در دل خود ثروت‌های نهفته زیادی دارد، از معادن و طلای سرخش بگیر تا گیاهان دارویی که چند سالی است مورد استقبال مردم  و البته سرمایه‌گذاران و کارآفرینان قرار گرفته است.

وجود بیش از 1300 گونه گیاه دارویی ظرفیت خوبی را برای استان فراهم کرده است و در سال‌های اخیر بسیاری از مردم به سمت درمان از طریق گیاهان دارویی و طب سنتی روی آورده‌اند و کارگاه‌های خانگی و فرآوری محصولات گیاهان دارویی و عرقیجات افزایش یافته است.

صادرات‌فله‌ای و دستان خالی از بازار جهانی

با وجود این همه تنوع گیاهان دارویی در خراسان‌جنوبی اما این محصولات هنوز نتوانسته‌اند جایگاه خود را در اقتصاد استان پیدا و بیشتر این محصولات به صورت فله و خام به خارج استان ارسال می‌شود

 

با وجود این همه تنوع گیاهان دارویی در خراسان‌جنوبی اما این محصولات هنوز نتوانسته‌اند جایگاه خود را در اقتصاد استان پیدا کنند و بیشتر این محصولات به صورت فله و خام به خارج استان و کشور فرستاده می‌شود و پولی که در قبال آن دریافت می‌شود حتی یک صدم و یا یک دهم ارزش محصول هم نیست.

خراسان‌جنوبی بهشت گیاهان دارویی نام گرفته طوری که عطر این گیاهان با قدم گذاشتن در هر کوه و دشتی مشام را نوازش می‌دهد و  با فرارسیدن بهار هم عده زیادی به کوه ودشت رفته و به جمع‌آوری این گیاهان می‌پردازند و صاحبان عطاری‌ها هم این گیاهان را خریداری کرده و در مغازه‌هایشان به‌صورت فله‌ای به فروش می‌رسانند.

از سوی دیگر برداشت بی‌رویه گیاهان دارویی منجر به آسیب دیدن پوشش گیاهی منطقه و کمیاب شدن برخی گونه‌ها از این گیاهان ارزشمند شده است که درصورت مدیریت نه تنها این پوشش حفظ خواهد شد بلکه فرصتی برای ایجاد ارزش افزوده و اشتغال می‌شود.

این در حالی است که کارشناسان براین باورند که بی توجهی به برداشت بی‌رویه گیاهان دارویی مثل زیره، آنغوزه و آویشن می‌تواند به دلیل تکثیر کند آن‌ها در نهایت منجر به حذف این نوع گیاهان ارزشمند از منطقه شده و به جای خلق ثروت جابجایی معنادار روستاها را دامن بزند.

از «طلای کویر» چه می‌دانید؟

گیاه «آنغوزه» یا همان طلای کویر یکی از این محصولات ارزشمند است که با بیش از 600 خواص دارویی و درمانی، گنجینه‌ای با ارزش در دل کویر محسوب می‌شود و سالانه بیش از 60 تن آنغوزه در خراسان‌جنوبی برداشت می‌شود.

گیاه آنغوزه به نام‌های فارسی خوراکما، آنگوزاکما و کورن کما، بوته‌ای بزرگ، علفی و چند ساله است که ارتفاع آن گاهی به 2.5 متر می‌رسد، ساقه آن نسبتاً محکم و ضخیم با سطحی خشن است، برگ‌های بزرگ و ضخیم دارد به‌طوری که طول آن‌ها تا 60 سانتی‌متر می‌رسد.

این گیاه افزون بر خواص دارویی گوناگون دارای کاربردهای اقتصادی چشمگیری در صنعت داروسازی است و با وجود این که در سال‌های گذشته برداشت بی‌رویه آنغوزه این گیاه مفید را در معرض خطر نابودی قرار داده اما همه ساله در مراتع استان بذرپاشی و کشت می‌شود.

عدم بهره‌برداری از گنجینه‌های نهفته

«محسن پویان» مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با فارس، گفت: بیش از یک هزار و 300 گیاه خودرو در این استان وجود دارد که 60 درصد آن‌ها پتانسیل تولید داروی گیاهی را دارند اما متأسفانه از این پتانسیل هیچ بهره‌برداری نمی‌شود.

گیاهان دارویی در این استان هنوز به شکل 200 سال قبل توسط افرادی از روستاها جمع‌آوری می‌شود و کم کم به بازار تزریق می‌شود؛ نه چیزی عاید جمع‌آوری کننده و نه چیزی عاید اقتصاد استان می‌شود

 

وی بیان داشت: گیاهان دارویی در این استان هنوز به شکل 200 سال قبل توسط افرادی از روستاها جمع‌آوری می‌شود و کم کم به بازار تزریق می‌شود که نه چیزی عاید جمع‌آوری کننده و نه چیزی عاید اقتصاد استان می‌شود.

مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان‌جنوبی ادامه داد: خراسان‌جنوبی جزو پنج استان برتر کشور در زمینه تولید گیاهان دارویی است اما هیچ سرمایه‌گذاری در زمینه مطالعات گیاهان دارویی آن انجام نشده که این موضوع ضعف محسوب می‌شود، به علاوه امروز بازارهای عربی طالب محصولات گیاهان دارویی هستند اما باید عرضه و صادرات آن به روش بین‌المللی و با برندسازی مناسب باشد.

پویان اضافه کرد: در ایران از صنعت گیاهان دارویی آن‌طور که شاید و باید استفاده نمی‌شود این درحالی است که تجارت گیاهان دارویی در سال 2050 به پنج تریلیون دلار خواهد رسید که در این میان سهم ایران به‌عنوان کشوری که در گیاهان دارویی قدمت آن بسیار زیاد است، چقدر خواهد بود.

صنعت گیاهان دارویی؛ ظرفیتی درآمدزا

توجه به صنعت گیاهان دارویی یکی از راه‌های تکیه به اقتصادی غیر وابسته به نفت است

 

وی با تأکید بر اینکه تا زمانی که مطالعات گیاهان دارویی فقط در قالب کتاب ارائه شود هیچ سود اقتصادی از آن‌ها به‌دست نمی‌آیند و تنها عملیاتی شدن این مطالعات می‌تواند سودآور و مفید واقع شود، عنوان کرد: توجه به صنعت گیاهان دارویی یکی از راه‌های تکیه به اقتصادی غیر وابسته به نفت است.

مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه از گیاه کما صمغ زرینی به دست می‌آید که در طب گیاهی، آنغوزه نام دارد، عنوان کرد: این گیاه که به نام‌های آنغوزه، انگژد، حلتیت، صمغ‌الانجدان، انگدان و کمات نیز شناخته می‌شود، طبیعتی گرم و نسبتا خشک دارد.

خواص آنغوزه

پویان با بیان اینکه برای درمان بیماری هیستری از آنغوزه استفاده می‌شود، اضافه کرد: آنغوزه ضد کرم‌های انگلی بوده و ملین است، این گیاه در درمان جوش و دمل کاربرد دارد و برای تسکین درد کمر و رفع تشنج مفید است.

وی با اشاره به این‌که آنغوزه محرک تنفس و برطرف‌کننده ناراحتی‌های تنفسی است، اظهار داشت: این گیاه برای درمان ناخنک چشم کاربرد داشته و برای درمان صرع و اختلالات عصبی مفید است.

این پژوهشگر گیاهان دارویی عنوان کرد: براساس تحقیقات آزمایشگاهی تمام خواص آنغوزه احصا شده است اما تاکنون در زمینه فرآوری و کابرد آن در صنعت داروسازی اقدامی نشده است.

باید از خام‌فروشی این گیاه جلوگیری شود چراکه با فرآوری این گیاه دارویی می‌توان ارزش اقتصادی چند برابری را از این محصول داشته باشیم

 

پویان با تأکید بر اینکه نیاز است با حمایت دولت، سرمایه‌گذار برای فرآوری آنغوزه ورود پیدا کند تا از خام‌فروشی آن جلوگیری شود، مطرح کرد: با فرآوری این گیاه دارویی می‌توان ارزش اقتصادی چند برابری را از این محصول داشته باشیم.

درآمدزایی 70 میلیاردی

«علیرضا نصرآبادی» مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: رویشگاه اصلی آنغوزه متعلق به شرق کشور است و در استان‌های کرمان، اصفهان و یزد نیز رویشگاه‌هایی از این محصول وجود دارد.

وی بیان داشت: اما به لحاظ سطح زیر کشت در خراسان‌جنوبی با توجه به 22 رویشگاه که عمدتاً در شهرستان‌های طبس، فردوس قاین و نهبندان است می‌توان گفت بیشترین سطح را در خراسان‌جنوبی با 100 هزار هکتار داریم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌جنوبی از فعالیت 3 هزار نفر در زمینه جمع‌آوری محصول آنغوزه در استان خبر داد و عنوان کرد: برداشت آنغوزه برای بهره‌برداران حدود 70 میلیارد تومان درآمدزایی دارد.

صادرات فله‌ای در حلب‌های روغن!

99 درصد آنغوزه به صورت فله‌ای و با قیمت بسیار ارزان در بشکه‌های فلزی و حلب‌های روغن 30 تا 75 کیلویی به کشور هندوستان صادر می‌شود

 

نصرآبادی مطرح کرد: سالانه به طور متوسط 36 تن شیرابه آنغوزه از مراتع استان برداشت می‌شود که 99 درصد آن به صورت فله‌ای و با قیمت بسیار ارزان در بشکه‌های فلزی و حلب‌های روغن 30 تا 75 کیلویی به کشور هندوستان صادر می‌شود.

وی گفت: سال گذشته حدود 70 تن انواع محصولات دارویی و صنعتی در سطحی معادل 100 هزار هکتار از جمله، آنغوزه، آویشن و غیره در استان برداشت و به خارج از کشور و یا سایر استان‌ها صادر شده که اشتغال حاصل از اینگونه فعالیت‌ها حدود یک هزار خانوار است.

غفلت از بازار ثروت‌آفرین آنغوزه

برای فرآوری آنغوزه نه تنها در استان ما بلکه در کشور نیز هنوز هیچ برنامه‌ریزی وجود ندارد

 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه برای فرآوری آنغوزه نه تنها در استان ما بلکه در کشور نیز هنوز هیچ برنامه‌ریزی وجود ندارد، عنوان کرد: این محصول به کشورهای هند و آلمان صادر می‌شود و در آنجا به دارو و ادویه و حتی آفت‌کُش تبدیل می‌شود.

نصرآبادی به کاهش 50 درصدی بارندگی نسبت به سال گذشته و تأثیرات آن بر تولید آنغوزه اشاره و تبیین کرد: بهره‌برداری از انواع گیاهان دارویی از قبیل آنغوزه شیرین و آویشن طی سال 1400 به علت خشکسالی ممنوع است.

وی گفت: آنغوزه خراسان جنوبی به دلیل خاص بودن رویشگاهش و شرایط آب و هوایی نسبت به دیگر نقاط کشور شیرین‌تر و با کیفیت‌تر است و امسال به دلیل شرایط خاص خشکسالی برداشت این محصول ممنوع شده است و تنها راه حفظ و ماندگاری این محصول عدم برداشت آن است.

و اما...

در حال حاضر کشور ایران به عنوان کشوری چهار فصل دارای بیش از 8 هزار گونه گیاه دارویی است و در این بین استان خراسان‌جنوبی با دارا بودن بیش از 1300 گونه گیاه دارویی از استان‌های غنی در زمینه گیاهان دارویی است.

طبق آمار، تنها کمتر از نیم درصد تجارت جهانی گیاهان دارویی در اختیار ایران است و فرصت‌های موجود در این حوزه با وجود توصیه‌های فراوانی که به اقتصاد مقاومتی و فاصله گرفتن از اقتصاد نفتی می‌شود، مورد استفاده و توجه کشاورزان و سایر مردم قرار نمی‌گیرند.

از آنجایی که خام‌فروشی یکی از مشکلات اصلی در عرصه صادرات گیاهان دارویی است لذا گیاه شفادهنده آنغوزه نیازمند نسخه شفابخش است چراکه کشورهایی نظیر هندوستان که آنغوزه ایران به آن صادر می‌شود با اندکی فرآوری، ارزش افزوده‌ای بیش از 50 برابر قیمت خرید دارند و سود بسیار زیادی از آن می‌برند.

براساس نظر کارشناسان گیاهان دارویی با فرآوری، می‌توان ارزش اقتصادی چند برابری را از این محصول داشته باشیم اما تاکنون هیچ‌گونه طرحی برای فرآوری این محصول در استان ارائه نشده است و انتظار می‌رود مسئولان با پژوهش‌های علمی، خواص گوناگون آن را استخراج و برای فرآوری این محصول چاره‌اندیشی کنند.

انتهای پیام




تاریخ : یکشنبه 100/8/9 | 7:5 عصر | نویسنده : مرتضی | نظر


  • paper | خرید لینک | اخبار
  • خرید Reports | مقاله سورس باز نیو