سفارش تبلیغ
صبا ویژن

از قضا آقای رئیس جمهور واژه را درست ادا کرده است

اخیرا کلیپی از دکتر رئیسی در صحن مجلس شورای اسلامی دست به‌دست می‌شود که تهیه‌کنندگان کلیپ قسمتی از سخنان ایشان در خصوص معرفی وزیر کشور و تعریف از وی با عبارت «تدبیر المدن» را برجسته‌سازی و با استفاده سواد اندک رسانه‌ای و علمی خود اقدام به تخریب آقای رئیس جمهور کردند.

از قضا آقای رئیس جمهور واژه را درست ادا کرده است

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، اخیرا کلیپی از آقای رئیسی در صحن مجلس شورای اسلامی دست به‌دست می‌شود که تهیه‌کنندگان کلیپ قسمتی از سخنان ایشان در خصوص معرفی وزیر کشور و تعریف از وی با عبارت «تدبیر المدن» را برجسته‌سازی و با استفاده سواد اندک رسانه‌ای و علمی خود و با هدف تخریب آقای رئیس جمهور،کلمه مدن را با «مدون» اشتباه گرفته‌اند و متاسفانه مخاطبان نیز بدون توجه به معنای اصلی کلمه این کلیپ را بازنشر می‌دهند.

کلمه «مدن» به ضم میم و دال جمع کلمه مدینه و به معنی شهرها است، امروزه در علوم انسانی «تدبیر المدن» یعنی همان «مدیریت حکمرانی» و یکی از علوم امروزی و نوین است که آشنایی با آن یکی از شرایط اخذ سمت‌های مرتبط است.

این واژه از قدیم‌الایام مورد استفاده قرار گرفته و یکی از شرایط فرمانروا به شمار رفته است.

تدبیر داشتن در کتب اندیشمندان قدیمی همچون ابن‌خلدون، خواجه نصیرطوسی در اخلاق ناصری، ابن سینا در نه رساله «اقسام العلوم» رساله پنجم ابونصر فارابی و حتی در نظریات ارسطو در کتاب «اخلاق نیکوماخوس» و افلاطون در «جمهوریت» در مورد اخلاق و سیاست به عنوان یکی از شرایط فرمانروا ذکر شده است که در ترجمه عربی به عبارت «تدبیر المدن» برگردانده شده است، شیخ بهایی در «جامع عباسی» هم از این واژه در سیاست حکمرانی استفاده کرده است.

«ابن میثم» در شرح کلام حضرت علی (ع) درباره صفات حاکم، صراحتا به کلمه «تدبیر المدن» به عنوان یکی از شرایط حاکم اشاره می‌کند:
....  ابن‌میثم در شرح این سخن در کتاب شرح نهج‌البلاغه ابن میثم بحرانى ج 3 ص 34، مکتب الاعلام‌الاسلامى می‌نویسد:
"اقوى الناس علیه وهو الاکمل قدرة على السیاسة والاکمل علما بمواقعها وکیفیاتها تدبیر المدن و الحروب و ذلک یستلزم کونه اشجع الناس».قوی‌ترین مردم در امور حکومتى یعنى کامل‌ترین بر امور سیاسى و کامل‌ترین به مسائل سیاسى و کیفیت آن و چگونگى تدبیر شهرها و جنگ‌ها، مستلزم آن است که حاکم اسلامى شجاع‌ترین مردم نیز باشد. «مقاله شرایط و صفات حاکم از دیدگاه امام علی (ع) نوشته علی‌اکبر ذاکری»

در روزنامه ایران شماره 5391 مورخ 27 خرداد 1392 نیز مقاله‌ای با همین نام «تدبیر المدن» در خصوص فلسفه سیاسی چاپ شده است.

نهایت کلام آنکه آقای رئیس جمهور از این واژه کاملا علمی و دارای سابقه پژوهشی زیاد به خوبی و در جای خودش استفاده کرده و اصل استفاده از فرهنگ غنی فارسی را رعایت کرده است.  

آنچه سواد علمی و احاطه کلامی رئیس جمهور را نشان داده است در مقابل سواد اندک و بی‌اطلاعی منتقدان ناآگاه و خبث طینت و پلیدی مخالفان را آشکارتر کرده است.  

============================

حسین شعبانی کارشناس ارشد حقوق و قضا
============================

انتهای پیام




تاریخ : سه شنبه 100/6/9 | 5:47 صبح | نویسنده : مرتضی | نظر


  • paper | خرید لینک | اخبار
  • خرید Reports | مقاله سورس باز نیو