سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 پروژه «نئوم» خونین شد؛ طرح بن سلمان از کوچ اجباری به قتل سکنه محلی رسید

در راستای طرح رؤیاپردازانه ولی‌عهد سعودی موسوم به «نئوم»، نیروهای امنیتی آل سعود، با حمله به چند روستا که در منطقه این طرح واقع شده، ساکنان محلی را اخراج می‌کنند و بتازگی یکی از آنان را به ضرب گلوله، از پای درآوردند.

عربستان | پروژه «نئوم» خونین شد؛ طرح بن سلمان از کوچ اجباری به قتل سکنه محلی رسید

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، فعالان شبکه‌های اجتماعی تصاویری از عملیات «کوچ اجباری» افراد قبیله «الحویطات»  در عربستان سعودی منتشر کردند.

قبیله الحویطات یکی از قبایلی است که در عربستان سعودی، اردن، فلسطین، سیناء مصر و بحرین حضور دارد. این قبیله، نسب خود را به امام حسین -علیه السلام- می‌رسانند که در این مسئله نیز اختلاف نظر بسیاری وجود دارد.

اخیرا مسئولان عربستان سعودی برای اجرای طرح رؤیاپردازانه محمد بن سلمان ولی‌عهد این کشور موسوم به اَبرشهر «نئوم»، دست به اخراج سکنه‌ای زده‌اند که در منطقه پروژه، سکونت دارند.

شبکه خبری الجزیره به نقل از شبکه‌های اجتماعی گزارش داد، «عبد الرحیم أحمد محمود الحویطی» شهروند سعودی از قبله الحویطات است که «برای حفظ منزل خود و خارج نشدن از آن به علت اجرای پروژه نئوم، جان خود را از دست داد».

الحویطی یکی از ساکنان روستای باستانی «الخریبه» است که در نزدیکی شهر «العلا» از توابع مدینه منوره سکونت داشت. وی با انتشار چند ویدئو از خود، از اشغالگری و رفتار ناشایست مسئولان سعودی با شهروندان خود انتقاد کرد.

البته الحویطی این فیلم‌ها را پیش از کشته شدن خود به دست نیروهای امنیتی ضبط کرده است. وی در یکی از این ویدئوها می‌گوید که تخلیه این روستا و چند روستای دیگر، بخشی از مرحله نخست پروژه نئوم است و هم اکنون نیز، مسئولان سعودی، در حال اخراج مردم از منازلشان هستند.

وی تأکید کرد، مسئولان سعودی ابتدا به بهانه «نقشه‌برداری» مردم را از منازلشان بیرون کشیدند «ولی قصد دارند آنان را از این منطقه اخراج کنند. این مسئله، را تغییر اجباری می‌نامند. طبیعتا، مردم [این منطقه] با این مسئله، کاملا مخالف هستند».

این شهروند سعودی ادامه داد: «روشی که حکومت [سعودی] -که متأسفانه تروریسم حکومتی نامیده می‌شود- در پیش گرفته،  این است که هر کس را که می‌گوید مخالف کوچ اجباری است، بازداشت می‌کند... سکنه محلی را به زور اخراج می‌کنند و افراد دیگری مانند مسیحیان، یهودیان را به اینجا می‌آورند... [مسئولان سعودی] گفته‌اند که یک میلیون و نیم فرد محلی را اخراج کرده و یک میلیون و نیم فرد خارجی را جایگزین آنان خواهند کرد».

وی گفت که افراد خارجی، افراد سرمایه‌داری خواهند بود که مسئولان سعودی، آنان را جذب این منطقه خواهند کرد و ریاض برای اجرای طرح خود از زور و سلاح استفاده می‌کند.

الحویطی در یک فایل دیگر می‌گوید که یک افسر سعودی به نام «عبدالله الربیعی» به همراه سربازان خود، به منازل حمله می‌کنند و می‌گویند که اخراج از این منطقه، اجباری است.

 

 

افسر سعودی مدعی است که این دستور باید اجرا شود، الحویطی نیز  در پاسخ می‌گوید که پیشرفت شهروندان این منطقه، با اخراجشان صورت نمی‌گیرد. الحویطی در این فایل تصریح می‌کند که همه چیز در این منطقه اجباری است و شهروندان مجبور هستند که از منزل خود اخراج شوند.


منزلی که به رگبار بسته شده است

 

این شهروند سعودی خاطر نشان کرد: «فکر می‌کنم پلیس من را در خانه‌ام بکشد و مرا به تروریسم متهم کند و سلاحی در کنار جنازه‌ام بگذارد. همان گونه که چنین اتفاقی در مصر، رخ داد». وی تأکید کرد که ترجیح می‌دهد کشته شود یا به زندان بیفتد، ولی خانه خود را ترک نکند.

این شهروند سعودی طبق پیش‌بینی خودش سرانجام با سلاح نیروهای امنیتی آل سعود کشته شد و تصاویر منتشر شده از منزلش نشان می‌دهد که او و خانه‌اش را به رگبار بسته‌اند.


منزل الحویطی

 

کشته شدن وی، جنجال بسیاری در شبکه‌های اجتماعی به پا کرده است. «سعید بن ناصر الغامدی» استاد دانشگاه و از مخالفان رژیم آل سعود مقیم خارج از عربستان از الحویطی تحت عنوان «شهید» یاد کرد.

الغامدی تأکید کرد که «امروز [14 آوریل - 26 فروردین] نیروهای دولتی، [سعودی] روستای الخریبه و صاحب خانه‌ای را که حاضر نبود خانه خود را تحویل دهد، محاصره کردند... و وی را کشتند... [مسئولان سعودی] بیانیه‌ای منتشر و وی را متهم کرده و جنایتکار جلوه خواهند داد».


توئیت الغامدی

 

این در حالی است که در توئیتر هشتگهایی مانند «#استشهاد_عبدالرحیم_الحویطی»، «#الحویطات_ضد_ترحیل_نیوم» و «#شهید_الأرض_الحویطی» [در حوزه عربستان سعودی] ترند شده است.

بن سلمان اواسط سال 1396 از آغاز طرح «رؤیاپردازانه» نئوم یا ساخت یک شهر جدید نوین در شمال غرب عربستان خبر داد. ارزش این شهر نیم تریلیون دلار است که شامل بخش‌هایی از اردن و مصر نیز می‌شود. شهر مذکور قرار است در مساحت 26 هزار و 500 کیلومتر مربعی احداث شود. البته کارشناسان نزدیک به ولی‌عهد سعودی تأکید دارند که مرحله نخست این طرح در سال 2025 آماده خواهد شد.

در پی اعلام رسمی طرح ساخت شهری مدرن در شمال غربی عربستان سعودی از سوی بن سلمان، مشخص شده تعداد زیادی از کمپانی‌های اسرائیلی در مذاکرات برای شرکت در این طرح 500 میلیارد دلاری حاضر هستند.

از جمله ویژگی‌های پروژه نئوم که ریاض اعلام کرده، اشراف آن بر ساحل دریای سرخ است که شریان اقتصادی مهمی به شمار می‌رود و ده درصد از مسیر عبور و مرور تجارت جهانی از آن می‌گذرد.

این منطقه، قاره‌های آسیا، اروپا و آسیا را به هم پیوند می‌دهد؛ به گونه‌ای که 70 درصد از ساکنان جهان می‌توانند خود را نهایت ظرف هشت ساعت بدان برسانند.

پروژه نئوم مشتمل بر همکاری مصر و اردن با عربستان سعودی خواهد  بود و اولین منطقه خصوصی است که میان این سه کشور امتداد دارد.

انتهای پیام




تاریخ : پنج شنبه 99/1/28 | 12:5 عصر | نویسنده : مرتضی | نظر


  • paper | خرید لینک | اخبار
  • خرید Reports | مقاله سورس باز نیو